Flip-flop figur

Skrevet av Mike Naylor, 28. april 2015

Kan du brette disse formene?

flipflopikon

Her er en aktivitet som er morsom, som ikke trenger mye forberedelse, og kan bidra til å utvikle romforståelse.

Gi hver elev en kopi av Flip-flop figur arket. Klipp langs de utvendige linjene. Brett langs de innvendige linjene. Brett i begge retninger slik at formen er fleksibel langs foldene.

flipflopark

flipflopklipp

Utfordringen er å brette formen slik at den ser ut som bildene på arket. Noen figurer er veldig lette og noen er mer utfordrende!

I oppsummeringen, snakk om formene. Hvilke har kjente navn? Hvordan kan vi beskrive formen som ikke har et bestemt navn? Bruk presise geometriske begreper, for eksempel: Den er en irregulær sekskant med 3 par parallelle kanter.

Noen gode spørsmål:

  • Hvor mange rektangler finnes (3... et kvadrat er også et rektangel!)
  • Kan flere rektangler enn de på arket brettes?
  • Hvor mange figurer er trapeser? Parallellogrammer? Romber?
  • Hvilken figur har flest kanter? Er det mulig å brette en figur med flere kanter enn den? 

Utvidelse

Likte elevene dine denne aktiviteten? De kan designe sine egne figurer. For eksempel, hva om formen har 4 kvadrater som brettes langs diagonalene? Hva slags figurer kan lages? Elevene kan tegne oppgaver til hverandre.

flipflopfire???

 

 

 

Tips en venn


Postadresse:
Matematikksenteret, NTNU
7491 Trondheim
Besøksadresse:
Gløshaugen,
Realfagbygget, A4
Telefon og epost:
73 55 11 42
ms@matematikksenteret.no
Kjernetid:
09.00-15.00

Personvernerklæring