Når kommer matematikkløftet?

Blogg
/
10.07.2024
I forgrunnen: Jente som tegner med tusj på smartboard. I bakgrunnen: to gutter som snakker med kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Jeg ønsker meg en utforskende, variert og praktisk matematikkundervisning i alle landets klasserom.

Å være tett på både praksis og forskning, er Matematikksenterets store styrke. Ikke bare vet vi hva som fungerer for å skape motivasjon og mestring i matematikk, vi ser det live.

Når jeg møter lærere og elever på skoler rundt om i landet ser jeg hvor godt undervisning som er i tråd med forskning, fungerer: Utforskende, variert og praktisk undervisning bidrar til bedre læring, forståelse og motivasjon i matematikk.

Men jeg møter også noen lærere som har en forestilling om at matematikk handler om å løse oppgaver raskt og korrekt. I slike klasserom blir elevene målt etter antall korrekte svar, og ettersom det bare én vei til å lykkes vil bare et fåtall av elevene oppleve mestring. Forskning viser at dersom fokuset er på elevenes strategier og tenking i stedet for antall korrekte svar, vil flere elever forstå matematikk, og de vil føle seg verdsatt og inkludert.

Her er en film om lærer Lars Erling. For noen år siden deltok han i vårt FoU-prosjekt om utforskende matematikkundervisning. Filmen viser klipp fra en time med elever på 5. trinn: 

Som vist i filmen fikk mange elever bidra med sine ideer. Lars Erling jobber med mange dimensjoner ved matematikk, og får dermed dratt med seg flere elever i aktiviteter og samtaler. Som han sa: «Jeg føler at flere blir deltagende i undervisningen og at man treffer på det med å skape en større forståelse.»

Utforskende og praktisk undervisning gjør matematikk til et spennende, kreativt og praktisk fag. Jeg ønsker at flere lærere skal få mer kunnskap, slik at de kan endre sin undervisningspraksis, slik som Lars Erling. En langsiktig satsing på utforskende undervisning kan endre den negative utviklingen for matematikk og realfagene i Norge.

Fordi vi på Matematikksenteret står med den ene foten i klasserommet og den andre i forskninga, vet vi hva som må til. Vi har sendt våre innspill til Kunnskapsdepartementet og har holdt innlegg for sentrale politikere fra hele landet. Nå håper jeg de hører på oss. Lærere og elever fortjener en satsing på matematikk slik at det kan bli et meningsfullt fag for alle.