Fagartikler om kjerneelementa
Utforsking og problemløsing
- Å undervise matematisk problemløsing, Torkildsen 2017.
- Tør jeg å slippe kontrollen?, Wæge, Tangenten 2/2006
- Mønster, sammenhenger og argumentasjon, Torkildsen 2020
- Kognitive krav i matematikkoppgaver, Valenta 2016
- Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk, Nosrati og Wæge 2015
- Undervisning – Planlegging, prosess og produkt, Torkildsen og Stedøy 2016
- Praksiser i Ambisiøs Matematikkundervisning, Torkildsen 2020
Modellering og anvendelser
- Aspekter ved tallforståelse, Valenta 2015 (revidert juni2020)
Resonnering og argumentasjon
- Barns strategier i arbeid med tall, Svingen2016.
- Aspekter ved tallforståelse, Valenta 2015 (revidert juni2020)
- Mønster, sammenhenger og argumentasjon, Torkildsen 2020
- Argumentasjon og regnestrategier, Enge og Valenta, Tangenten 4/2011
Representasjon og kommunikasjon
- Samtaletrekk – redskap i matematiske diskusjoner, Wæge, Tangenten 2/2015
- Å planlegge og lede en målrettet matematisk samtale, Wæge og Torkildsen, 2019
- Aspekter ved tallforståelse, Valenta 2015 (revidert juni2020)
- Varierte representasjoner, Enge og Valenta, Tangenten 1/2013
- Representasjoner i matematikk, Svingen 2018
- Praksiser i Ambisiøs Matematikkundervisning, Torkildsen 2020
Abstraksjon og generalisering
- Argumentasjon og regnestrategier, Enge og Valenta, Tangenten 4/2011
- Mønster, sammenhenger og argumentasjon, Torkildsen 2020
Matematiske kunnskapsområder
- Barns strategier i arbeid med tall, Svingen2016.
- Telle i kor, Svorkmo 2016
- Aspekter ved tallforståelse, Valenta 2015 (revidert juni2020)
- Oppgavestrenger i arbeid med tallforståelse, Valenta 2016
- Kvikkbilder i arbeid med tallforståelse, Bondø 2016
- Representasjoner i matematikk, Svingen 2018