Julelenker
Få erfaringer med å bruke sin egen lengde som måleenhet.
Emne
Former, telling, sammenligning og måling av lengde
Hensikt
- Gi barna erfaringer med å lage en lang julelenke ved å sette sammen ringer til en større helhet
- Resonnere sammen med barna om hvordan de kan lage en lenke som er like lang som seg selv
- Gi barna erfaringer med å måle lengden av en lang lenke ved å bruke sin egen lengde som måleenhet
Du trenger
Farget A4 ark, eventuelt glanspapir, lim, saks og tråd
Aktiviteten
La barna klippe farget A4 ark i lange, smale (ca. 2 cm) rektangler fra langsiden. Da blir rektanglene ca. 21 · 2 cm.
Slik lager du julelenker: ta litt lim på enden av den første strimmelen du skal bruke og lim fast den andre enden av strimmelen slik at strimmelen blir en ring. Pass på at strimmelen ikke blir vridd for da blir det et møbiusbånd. Det er det også spennende å utforske, men det kan bli en annen gang :) Tre neste strimmel gjennom den første ringen, ta lim på enden av strimmelen og lim fast den andre enden sånn at det blir en ny ring som henger fast i den første. Tre neste strimmel igjennom den forrige ringen du laget og lim sammen endene til en ny ring. Fortsett sånn til lenka har ønsket lengde. På bildene ser vi barn som lager julelenker.
Del 1: Lag en julelenke som er like lang som deg selv
Gi barna utfordring at de skal lage en julelenke som er like lang som seg selv. La barna få god tenketid til hvordan de vil starte og løft frem barnas ulike tankemåter underveis i prosessen. På bildene ser vi to jenter som løser utfordringen ved å sammenligne lenken med sin egen høyde. De gjør dette flere ganger i prosessen med å lage lenken for å være sikker på at den ikke blir for lang.
Bruk begreper som lang, lengre, flere, færre, neste, aktivt sammen med barna.
Del 2: Lag en felles lang lenke
Sett sammen lenkene som barna har laget til én lang lenke. Legg lenken på gulvet og spør barna om hvordan dere kan finne ut hvor lang den er. Løft frem barnas resonnement og fremgangsmåter. Prøv ut alle ideene fra barna.
Et forslag som kan komme fra barna er å måle hvor mange barn som trengs for å fylle opp lengden til lenka. Dette kan dere finne ut ved at barna legger seg ved siden av lenka og at et barn eller en ansatt teller hvor mange barn som skal til.
På dette bildet ser vi ei lenke som er to barn lang.
Underveis i prosessen med å lage lenker kan det være at noen barn finner ut at ei lenke med et visst antall ringer kan være lengre enn ei lenke som består av flere ringer. Utforsk sammen med barna hvordan dette kan være mulig. Still gjerne spørsmål som:
- Hvordan kan vi gjøre en ring større eller mindre?
- Hvordan henger størrelsen på ringene sammen med lengden til lenka?
Rammeplanmål
- Barnehage