Når kan du se bort fra nuller?
Emne
Posisjonssystemet, null som plassholder
Hensikt
Få erfaringer med og økt forståelse for hva sifferet 0 betyr på ulike posisjoner i posisjonssystemet
Du trenger
Kladdeark og blyant
Aktiviteten
Klassen eller gruppa sitter i lyttekroken. Vis fram bildet på smartboarden eller overhead:
Først skal elevene tenke gjennom spørsmålene individuelt i to-tre minutter. Deretter setter de seg sammen to og to, eller tre og tre, og diskuterer det de har kommet frem til. Til slutt presenterer hver gruppe det de har blitt enige om. Dette kalles IGP-metoden: først individuelt arbeid, så diskusjon i par/grupper før læreren leder en oppsummering i plenum.
Spørsmål til diskusjon:
- Er det noen tall på bildet som har samme verdi? I tilfelle hvilke? Grupper dem som er like og forklar hvorfor de har samme verdi.
- Er 0,30 det samme som 0,3? Hvorfor eller hvorfor ikke?
- Har det noe å si for verdien til et tall at du legger til en 0 på slutten? Diskuter og begrunn.
Kommentarer til læreren
Få elevene til å bruke de riktige begrepene under diskusjonene. Ha fokus på posisjonssystemet og bruk begreper som enere, tiere, tideler, hundredeler osv.
Rammeplanmål/Kompetansemål
- Grunnskole
- Kompetansemål etter 6. trinn
- utforske, namngi og plassere desimaltal på tallinja