Vurderingsverktøy for skole
Vurderingsverktøyene i denne oversikten er sortert alfabetisk, og det er ikke er gjort noen rangering basert på kvalitet.
Når du skal bruke vurderingsverktøyene, må du ta stilling til hva som er relevant for situasjonen.
Viktige spørsmål i valg av vurderingsverktøy er:
- Hva ønsker dere å undersøke?
- Samsvarer innholdet og aktivitetene i vurderingen med det som har vært gjort i opplæringen?
- Hvordan skal informasjonene brukes?
Skal du ta stilling til nye vurderingsverktøy i matematikk på skolen eller i kommunen din? Ta en titt på denne modulen: Undersøk skolens vurderings- og oppfølgingspraksis.
Alle teller
Kartleggingsmåte
Screening (digital) og /eller elevintervju
Målgruppe
1. – 10. trinn
Forfatter, utgiver, årstall
A. McIntosh
Oversatt og bearbeidet av M. R. Settemsdal og I. M. Stedøy- Johansen
Matematikksenteret
Ny digital utgave publisert i oktober 2018
Formål
Materiell er utviklet for kartlegging av barns talloppfatning og tallforståelse.
Område, tema, ferdigheter
Tall og tallforståelse
Materiellet består av:
Testene i Alle Teller er laget slik at resultatene vil avdekke eventuelle misoppfatninger og misforståelser hos elevene. Læreren registrerer elever i systemet (gjennom FEIDE), og elevene logger inn og tar testene digitalt. I tillegg til selve testene består materialet av veiledning for gjennomføring av og vurdering av testene, vurderingsskjema og veiledninger for gjennomføring av elevintervju.
Håndboka beskriver progresjon innenfor tallforståelse, og kobler hver oppgave i testene til spesifikke områder innen tallforståelse. I tillegg gir den konkrete forslag til hvordan du kan arbeide videre ut fra elevenes resultater. Håndboka gir også innsikt i hva som er vanskelig for elevene, og hvilke misforståelser eller misoppfatninger de kan utvikle. Håndboka er et viktig verktøy for å planlegge god matematikkundervisning.
Tilgjengelig hos:
Målform
Bokmål og nynorsk
ALP – Analyse av leseforståelse
innenfor problemløsning
Kartleggingsmåte
Screening individuelt, skriftlig
Målgruppe
2. – 10. trinn
Forfatter, utgiver, årstall
G. Malmer
Oversatt og bearbeidet av H. Solem
GAN Aschehoug
2007
Formål
Verktøyet skal hjelpe læreren med å kartlegge forholdet mellom leseferdighet, leseforståelse og de grunnleggende matematiske ferdighetene og den matematisk-logiske tenkingen. Kartleggingen er et utgangspunkt for å tilrettelegge for tilpasset undervisning.
Område, tema, ferdigheter
Kartlegging av forhold mellom leseferdighet, leseforståelse og de matematiske grunnbegrepene og den matematiske – logiske tenkningen.
Materiellet består av:
Hefte med veiledning til læreren, fasiter og kopioriginaler med åtte tester for kopiering.
Tilgjengelig hos:
GAN Aschehoug
Målform
Bokmål
Basiskunnskaper i matematikk
Kartleggingsmåte
Screening (Klasse), skriftlig
Målgruppe
2. – 8. trinn
Forfatter, utgiver, årstall
T. Hammervoll og S. A. Ostad
Cappelen Damm
1998 - 2012
Formål
- Å vurdere hvor den enkelte elev står og følge elevens faglig utvikling
- Å hjelpe læreren å vurdere elevens framgang på en systematisk måte
- Å synliggjøre behovet for en grundigere individuell undersøkelse
Område, tema, ferdigheter
Nivå A
2. – 3. trinn
Del I: Grunnbegreper, tallsymboler, tallenes ordning, tallkopling, relasjonssymboler
Del II: Addisjons- og subtraksjonsoppgaver, oppstilte, muntlige, tekstoppgaver muntlig og oppstilte ligninger
Nivå B
4. – 5. trinn
Del I: Tall og tallsymboler. Måling og enheter.
Del II: Addisjons- og subtraksjonsoppgaver, oppstilte, muntlige, tekstoppgaver skriftlige, multiplikasjonstabellen, klokka, tidsrekkefølge og kalenderen.
Nivå C
7. – 8. trinn
Del I: Geometri, vinkler og figurer, areal og omkrets. Brøk, kjøp og salg.
Del II: Hoderegning, oppstilte oppgaver og tekstoppgaver i multiplikasjon og divisjon. Tekstoppgaver prosent og statistikk.
Materiellet består av:
Engangshefte til elever.
Elevhefter. Del I og Del II
Håndbok for læreren med noteringsark.
Tilgjengelig hos:
Cappelen Damm
www.cappelendammundervisning.no
Målform
Bokmål
Dynamisk kartleggingsprøve i matematikk
Kartleggingsmåte
Dynamisk, individuell dialog, tegne, skrive og bruke konkreter.
Målgruppe
2. – 10. trinn
Forfatter, utgiver, årstall
S. Aastrup
Statped Midt
2011/2013
Formål
Kartleggingstesten er ment brukt som grunnlag for å utforme tilpassede undervisningsopplegg for elever i matematikkvansker. Testen henviser til relevante kompetansemål i læreplanen Kunnskapsløftet.
Område, tema, ferdigheter
2. – 5. trinn
Antall og størrelse, parkopling, antallsobservasjon, rekkefølge, tallstørrelser fra dagliglivet, romoppfatning og former, areal og lengde, plassverdisystemet, matematisk modellering, hoderegning addisjon, subtraksjon og multiplikasjon.
5. – 10. trinn
Plassverdisystemet, desimaltall, brøk, plangeometriske former, lengdemåling, arealbegrepet, speiling, romoppfatning, tolkning av tekstoppgaver, hoderegningsstrategier, sannsynlighet, algebra, likninger, algebra og logikk, algebra i geometri og mønster, funksjoner.
Materiellet består av:
Generell veiledning til dynamisk kartlegging, eksempelfilmer, oppgaveveiledning, notatark til kartleggingsleder og elevark.
Tilgjengelig hos:
Statped
Målform
Bokmål og nordsamisk
Kartlegging av skolefaglige
ferdigheter hos nyankomne
minoritetsspråklige ungdommer
Kartleggingsmåte
Individuell samtaleform
Målgruppe
Ungdom med usikker grunnopplæring fra hjemlandet og kort botid i Norge
Forfatter, utgiver, årstall
Utdanningsdirektoratet i samarbeid med NAFO
2009
Formål
Kartleggingsverktøyet kan bidra til å gi den enkelte elev en bedre tilpasset opplæring og muligheter for videre skolegang.
Område, tema, ferdigheter
Tre hovedområder: skolebakgrunn, fag (inkludert matematikk) og lese- og skriveferdigheter på morsmålet
Materiellet består av:
PDF-fil for nedlasting
Tilgjengelig hos:
NAFO
Nettsted:nafo.oslomet.no
Målform
Tospråklige lærer eller lærer og tolk.
Kartleggingsprøve. Kartlegging av
tallforståelse og regneferdighet
Kartleggingsmåte
Screening, indiviuell, skriftlig
Målgruppe
1. – 3. trinn
Forfatter, utgiver, årstall
Utdanningsdirektoratet
Formål
Informasjon fra kartleggingsprøvene skal brukes av skolen og lærerne for å identifisere elever med særskilte utfordringer, slik at disse kan få ekstra oppfølging. Kartleggingsprøven for 2. trinn er obligatorisk.
Område, tema, ferdigheter
Tallforståelse og regneferdighet
Materiellet består av:
Engangshefte til elever.
Faglig veileder til hver kartleggingsprøve med fasit og forslag til tilrettelegging av undervisningen
Tilgjengelig hos:
Utdanningsdirektoratet
Målform
Bokmål, nynorsk, nordsamisk, lulesamisk, sørsamisk, punktskrift og tegnspråk
Kartleggingsprøve i matematikk
Kartleggingsmåte
Screening, klasse
Målgruppe
1. – 8. trinn og 10. trinn
Forfatter, utgiver, årstall
A. B. Dahle, S. Jernquist, T. Isaksen og H. Eiken
Media Stavanger AS: Skoletjenester
Formål
Hensikten er å gi elevene, foreldrene og læreren tilbakemelding om framgangen til elevene, om arbeidsprosesser og resultat. Vurderingen skal være grunnlag for veiledning, gi nye utviklingsmål for elevene og medvirke til videre utvikling av eleven og skolen. Vurderingen skal inspirere til å tenke igjennom, planlegge og forbedre undervisningen.
Område, tema, ferdigheter
1. trinn: Tall, addisjon, subtraksjon, geometri, måling, statistikk, tall opp til 20
2. trinn: Tall, addisjon, subtraksjon, geometri, måling, statistikk og tall opp til 100
3. trinn: Tall, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, geometri, måling, statistikk, brøk, tall opp til 1000
4. trinn: Tall, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, geometri, måling, statistikk/sannsynlighet, brøk, desimaltall med to desimaler, negative tall, tall over og under 1000
5. trinn: Tall, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, geometri, måling, statistikk/sannsynlighet, brøk, desimaltall med flere desimaler, negative tall, negativ brøk, tall over 1000
6. trinn: Tall, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, geometri, måling, statistikk/sannsynlighet, brøk, desimaltall, prosent, tall opp til 5000
7. trinn: Tall, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, geometri, måling, statistikk/sannsynlighet, brøk, desimaltall, prosent, tall opp til 5000
8.trinn: Del 1: Tall og algebra, grafer og funksjoner. Del 2: Geometri, måling og enheter. Del 3: Matematikk i dagliglivet, statistikk og sannsynlighet. Del 4: Hoderegning. Elevhefte inneholder del 1, 2 og 3. Lærerveiledningen inneholder kopieringsmaler for del 4.
10. trinn: Del 1. Tall og algebra, grafer og funksjoner. Del 2: Geometri, måling og enheter. Del 3: Matematikk i dagliglivet, statistikk og sannsynlighet. Del 4: Hoderegning. Del 5: Oppgaver spesielt tilrettelagt for bruk av data. Elevheftene inneholder del 1, 2 og 3. Lærerveiledningen inneholder kopieringsmaler for del 4 og 5.
Materiellet består av:
Elevhefter og lærerveiledning til hvert enkelt trinn.
Tilgjengelig hos:
Media Stavanger AS: Skoletjenester
Målform
Bokmål og nynorsk
Kartlegging av undervisning ved
lærevansker i matematikk
Kartleggingsmåte
Individuell samtaleform sammen med kartlegger. Lærer gir poeng basert på vurderinger etter hvor mye hjelp kartlegger har gitt til eleven.
Målgruppe
3.- 4. trinn og oppover
Forfatter, utgiver, årstall
O.Lunde
Info Vest forlag
1997
Formål
Kartleggingen har til hensikt å få fram misoppfatninger, samt gi visse holdepunkter for utforming av den spesialpedagogiske hjelpen.
Område, tema, ferdigheter
Bruksområder for tall, lesing og skriving av tall, måling, penger, enheter, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, problemløsning, kroppsoppfatning, koordinering, motorikk, språk og begreper, hukommelse og holdning til faget.
Materiellet består av:
Bok med kopieringsmaler.
Bok som inneholder teori, kartlegging og forslag til tiltak.
Kopieringsmaler selges separat.
Tilgjengelig hos:
Info Vest
Målform
Bokmål
Kartleggeren
Kartleggingsmåte
Individuell, digital.
Målgruppe
To tester.
Mellomtrinnet (normert for 5., 6. og 7. trinn)
Ungdomstrinnet (normert for 8., 9. og 10. trinn)
Forfatter, utgiver, årstall
Fagbokforlaget
2011
Formål
Kartleggeren er et digitalt kartleggings- og rådgivningsverktøy for testing av elevenes faglige nivå i norsk, engelsk og matematikk.
Område, tema, ferdigheter
De fire regningsartene, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon. Tallsystem, dagligliv, brøk og prosent, geometri, statistikk og likninger.
Materiellet består av:
Nettbasert ressurs:
- Kartlegging
- Analyse av resultatene på landsgjennomsnitt, på gruppenivå og individuelt nivå
- Konkrete tiltak i henhold til testresultatene
Tilgjengelig hos:
Fagbokforlaget
www.fagbokforlaget.no
Målform
Bokmål og nynorsk
Læringsstøttende prøver
Kartleggingsmåte
Screening, digital
Målgruppe
6. trinn og Vg 1
Forfatter, utgiver, årstall
Utdanningsdirektoratet
Formål
Læringsstøttende prøver i grunnleggende ferdigheter som kan brukes som verktøy i underveisvurderingen og gi læreren grunnlag for læringsfremmende tilbakemeldinger og framovermeldinger til elever på alle nivå.
Område, tema, ferdigheter
Grunnleggende ferdighet i regning
Materiellet består av:
Digitale prøver med innlogging via PAS – prøver
Veiledningsmateriell som gir informasjon om hva elevene mestrer innenfor grunnleggende ferdigheter på tvers av fag og hva demå ha hjelp til å arbeide videre med.
Tilgjengelig hos:
Utdanningsdirektoratet
www.udir.no
Målform
Bokmål og nynorsk
Kunnskaper og utvikling i matematikk
Kartleggingsmåte
Individuell prøve i dialog med kartlegger
Målgruppe
Barn og unge med spesielle behov, og særlig elever med matematikkvansker
Forfatter, utgiver, årstall
E. Nilsen og N. S. Larsen
Sørlandet kompetansesenter
2000
Formål
Et redskap til den individuelle kartlegging av elevens kunnskaper i matematikk, samtidig som de får et veilednings- og opplæringsmateriell for det videre arbeidet med eleven.
Område, tema, ferdigheter
Del I: Antall – tallrekkas oppbygging fram til 1 million
Del II: Addisjon og subtraksjon
Del III: Tid
Del IV: Penger
Del V: Lengde, vekt og volum
Del VI: Multiplikasjon og divisjon
Del VII: Anvendelse av de fire regneartene
Del VIII: Geometri
Del IX: Brøk, desimaltall og prosent
Del X: Flate og romregning med materiell
Del XI: Tabeller, diagrammer og statistikk
Del XII: Likninger. Funksjoner med vedlegg
Materiellet består av:
Perm med 12 delprøver og lærerveiledning. Delprøver kan også kjøpes separat.
Tilgjengelig hos:
Sørlandet kompetansesenter
www.songvaar.no
Målform
Bokmål
M-prøvene
Kartleggingsmåte
Screening. Individuell, skriftlig. Kan også brukes med mindre grupper.
Målgruppe
2. – 9. trinn
Forfatter, utgiver, årstall
J. Tornes, A. Rusten og K. E. Fjellheim
PP-tjenestens materiellservice
Formål
Prøvene er ment å være et hjelpemiddel i evalueringsprosessen. Spesielt er det et siktepunkt at prøvene skal kunne bidra til å fange opp elever som har spesielle vansker i matematikk og at de skal være til hjelp ved planlegging og tilrettelegging av spesielle tilbud for disse elevene. Dette gjelder alle M-prøvene.
Område, tema, ferdigheter
M2 (2. trinn): Talloppfatning, addisjon, subtraksjon, relasjoner, utsagn/likninger, ti-tallsystemet og regnefortellinger/problemregning.
M3 (3. trinn): Talloppfatning, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, relasjoner, utsagn/likninger, ti-tallsystemet og regnefortellinger/problemregning.
M4 (4. trinn): Talloppfatning, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, relasjoner, utsagn/likninger, ti-tallsystemet, former/geometri, behandling av data, regnefortellinger/problemregning, måling og enheter.
M5 (5. trinn): Talloppfatning, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, relasjoner, utsagn/likninger, ti-tallsystemet, former/geometri, behandling av data, regnefortellinger/problemregning, måling og enheter.
M6 (6. trinn): Talloppfatning, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, relasjoner, utsagn/likninger, ti-tallsystemet, former/geometri, behandling av data, regnefortellinger/problemregning, måling og enheter.
M7 (7. trinn): Talloppfatning, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, relasjoner, utsagn/likninger, ti-tallsystemet, former/geometri, behandling av data, regnefortellinger/problemregning, måling og enheter.
M8 (8. trinn): Talloppfatning, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, prosentregning, geometri, behandling av data, matematikk i dagliglivet, måling og enheter, grafer og funksjoner.
M9 (9. trinn): Talloppfatning, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, prosentregning, likninger, algebra, geometri, behandling av data, matematikk i dagliglivet, måling og enheter, grafer og funksjoner.
Materiellet består av:
Engangshefter til elever. Elevhefte for M2 – M9.
Lærerveiledning for M2 og M3. Lærerveiledning for M4 – M7.
Lærerveiledning for M7 – M9.
CD med retteprogram for M7 – M9.
Tilgjengelig hos:
PP-tjenestens materiellservice
www.materiellservice.no
Målform
Bokmål og nynorsk
Matte-Prøva. Kartlegging av kunnskap
og innsikt i matematikk
Kartleggingsmåte
Individuell samtaleform sammen med kartlegger
Målgruppe
2.-10.trinn
Forfatter, utgiver, årstall
R. Ødegaard og R. Skaar
Øverby kompetansesenter
Revidert i 2001
Formål
Prøven kartlegger kunnskap og innsikt i matematikk hos elever som mestrer de grunnleggende begreper innen faget.
Område, tema, ferdigheter
Addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon. Hvert område har oppstilte stykker av økende vanskegrad.
Prøven tar for seg enkle oppgaver innen ligninger, brøk, desimalbrøk, lengdemål, vekt, hulmål, penger, klokka, prosent og geometriske figurer, samt enkle praktiske oppgaver.
Materiellet består av:
Kopieringsmal på nettsiden som kan skrives ut.
Tilgjengelig hos:
Øverby kompetansesenter
Her kan du se prøven.
Målform
Bokmål og nynorsk
Mattesirkelen
Kartleggingsmåte
Individuell skriftlig med noen muntlige oppgaver
Målgruppe
2. – 4. trinn
Forfatter, utgiver, årstall
J. E. Losnedal, C. Bergman, T. Eklund og M. Österlund
GAN Aschehoug
2013
Formål
Mattesirkelen er utviklet for å konkretisere kompetansemålene i matematikk for elever, foresatte og lærere.
Område, tema, ferdigheter
Begreper, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, tallforståelse, statistikk, algebra, problemløsning, volum, vekt, lengde, tid, omkrets, areal og vinkler.
Bygger på kompetansemålene i LK 06.
Materiellet består av:
En perm med kopieringsoriginaler for to frittstående kartleggingsverktøy: Område- og årstrinnskartlegging.
Tilgjengelig hos:
GAN Aschehoug
www.gan.aschehoug.no
Målform
Bokmål og nynorsk
MUS – Matematikkutviklingsskjema
Kartleggingsmåte
Observasjon. Læreren noterer enkelt elevers kunnskapsutvikling inn i skjemaet basert på observasjon av eleven og kunnskap om eleven.
Målgruppe
1. – 7. trinn
Forfatter, utgiver, årstall
H. Johansson, Didaktikcentrum og Liber AB. Oversatt til norsk av T. Ulshagen og tilpasset til norske forhold og læreplaner av Aschehoug forlag
Aschehoug forlag
2009
Formål
MUS gir oversikt over elevers kunnskaper og utvikling i matematikk. MUS hjelper læreren i planlegging og tilrettelegging av undervisningen, dokumentere elevers kunnskapsnivå og følge opp målene i læreplanen. MUS fungerer også som støtte til elevsamtaler og foreldresamarbeid.
Område, tema, ferdigheter
MUS er delt i tre faser med til sammen 22 punkter:
Fase I: Fra lek til svar på spørsmål
Fase II: Rutine, begreper og problemløsing.
Fase III: Rutiner for å løse problemer.
Materiellet består av:
Materiellet består av en håndbok med observasjons- skjema. Det er også utviklet en mal læreren kan bruke for å fremstille resultatene i et søylediagram.
Tilgjengelig hos:
Aschehoug forlag
www.aschehoug.no
Målform
Bokmål
Myhres kartleggingsprøve i matematikk for
grunn- og videregående skole
Kartleggingsmåte
Screening. Gruppe. Individuell skriftlig screeningprøve ved bruk av deler av testen.
Målgruppe
2. – 10. trinn
Forfatter, utgiver, årstall
E. Kolbjørnsen, K. Kolbjørnsen, J. Strømme og P. Thoresen (red.)
Høgskolen i Oslo og Akershus
Revidert 2006
Formål
Målet med kartleggingen er å finne elevenes kunnskaps- og funksjonsnivå, forbygge vansker og forbedre prestasjoner.
Område, tema, ferdigheter
Mengde og tallkjennskap, addisjon, subtraksjon, mynt, lengdemål, likninger og ulikheter, tid og fart, geometriske begreper/ konstruksjoner, multiplikasjon, vekt, funksjoner, omkrets og areal, divisjon, brøk, desimaltall, overslagsregning, statistikk/ sannsynlighet, volum og overflate, prosent.
Materiellet består av:
Mappe med kopierings- prøver og skjema for visuell oversikt over besvarelsene.
Bruker- veiledning og elektronisk skåringsverktøy, består av en Excel-fil for registrering av resultater.
Tilgjengelig hos:
Høgskolen i Oslo og Akershus
www.haugenbok.no
Målform
Bokmål og nordsamisk
Numicon konverteringssett 1
Kartleggingsmåte
Observasjon og samtale når Numicon-materiellet er i bruk.
Målgruppe
1. trinn og oppover
Forfatter, utgiver, årstall
R. Atkinson, R. Tacon og T. Wing. Oversatt og tilrettelagt til norsk gjennom Numicon-prosjektet koordinert av Sørlandet kompetansesenter.
Songvaar Vekst AS
2009
Formål
Numicon er utviklet for å ta i bruk tre av barns grunnleggende styrker som støtte i deres utvikling av tallforståelse, å gjøre, å se og å oppdage mønstre. I Numicon- tilnærmingen er målet å hjelpe barn/elever med å utvikle rike begrepsbilder av tall, og ved hjelp av tallformene kunne oppdage systematiske visuelle mønstre. Dette vil hjelpe barn til å se sammenhenger.
Område, tema, ferdigheter
Aktivitetene det legges til rette for i Numicon konverteringssett 1 er delt opp i tre hovedområder:
Mønster, tallsystem og regning
Materiellet består av:
Numiconmateriell, lærerveiledning, aktivitetskort og to hefter: Kartlegging av startpunkt og Evaluering av individuell fremgang.
Tilgjengelig hos:
Songvaar Vekst AS
www.songvaarmedia.no
Målform
Bokmål
Rådgiveren
Kartleggingsmåte
Screening. Individuell digital test.
Målgruppe
5. trinn og oppover, til og med voksenopplæring.
Forfatter, utgiver, årstall
K. J. Lohne og T. Hogga
NetPed
2011
Formål
Avklaring av fagnivå for tilrettelegging av opplæring i norsk, matematikk og engelsk.
Område, tema, ferdigheter
Mellomtrinnet: Addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, regning med mynt, klokke, prosent, måleenheter, brøk, regning med en ukjent.
Ungdomstrinnet: Addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, areal og volum, brøk og desimaler, regning med en ukjent.
Materiellet består av:
All informasjon og materiell som: veiledning, instruksjoner, oppgavehefter, fasiter, funksjonsprofiler og opplæringsplaner er lett tilgjengelig via internettpålogging på egen brukerkonto. Den gir også tilgang til et eget dataretteprogram for lagring og bearbeiding av testresultater. Tilgjengelig via abonnementsavtale.
Tilgjengelig hos:
NetPed AS
www.netped.no
Målform
Bokmål og nynorsk
Tegne Regne Prøven
Kartleggingsmåte
Observasjon av tegning. Klasseprøver, men kan også brukes for mindre grupper eller som prøver for enkeltelever.
Målgruppe
5. trinn, men kan brukes for alle elever som har fått opplæring i de fire regneartene.
Forfatter, utgiver, årstall
S. Nymoen, J. Grønholt, A. Selle, R. Altinger og M. Holm
Torshov kompetansesenter
2008
Formål
Å gi læreren en mulighet til å få innsikt i elevenes tankeprosesser, dvs. i hvilken grad eleven har vist forståelse ved løsning av matematikkoppgavene.
Materiellet kan danne grunnlag for vurdering av hvordan eleven har oppfattet teksten, hvordan elevene organiserer informasjon og hvordan elevene løser selve utregningen.
Område, tema, ferdigheter
Naturlige tall, de fire regneartene; addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon.
Materiellet består av:
Elevhefte og lærerveiledning
Tilgjengelig hos:
Torshov kompetansesenter
www.statped.no
Målform
Bokmål
Strategier, strategiobservasjon og
strategiopplæring – Fokus på elever
med matematikkvansker
Kartleggingsmåte
Individuell observasjon
Målgruppe
1. – 10. trinn, videregående skole. Særlig de første årene i grunnskolen.
Forfatter, utgiver, årstall
S. Ostad
Læreboka forlag
Revidert 2013
Formål
Å kartlegge elevenes strategibruk knyttet til oppgaveløsning i matematikk. Ressursene i boka brukes for å observere elevers strategibruk og undersøke kvaliteten på deres matematikkkunnskaper.
Område, tema, ferdigheter
Strategiobservasjon med utgangspunkt i: Addisjons- og subtraksjonsoppgaver, tekstoppgaver og oppstilte oppgaver og multiplikasjon.
Materiellet består av:
Fagbok som gir en innføring i strategier og strategibruk, beskrivelser av hvordan strategiobservasjon kan gjennomføres og den gir praktisk opplegg for undervisningen.
Ressursheftet inneholder kopieringsoriginaler med oppgaver.
Tilgjengelig hos:
Læreboka forlag
Kjøpes i bokhandel:
ISBN boka: 978-82-994742-0-0
ISBN ressurshefte: 978-82-92963-01-2
Målform
Bokmål og nynorsk
Underveisvurdering
Kartleggingsmåte
Individuell observasjon
Målgruppe
Alle
Forfatter, utgiver, årstall
Utdanningsdirektoratet
Formål
For å kunne gi elever og lærlinger god underveisvurdering, må du som lærer eller instruktør vite hvor de er i sin læringsprosess. Det finnes mange kilder til informasjon om læring som kan gi deg oversikt og hjelp til å tilpasse opplæringen.
Område, tema, ferdigheter
Alle fagområder
Materiellet består av:
Forslag til arbeidsmåter på nettsted.
Tilgjengelig hos:
Utdanningsdirektoratet
Nettsted
Målform
Bokmål