Satsing på vurderingskompetanse i Trøndelag
Høsten 2020 ble ny læreplan innført, med nye begreper som dybdelæring, tverrfaglige temaer og dessuten en ny måte å forstå kompetanse på. Utfordringen på skolene er å få en felles forståelse av kompetansebegrepet og hvordan elevenes kompetanse skal vurderes.
Samarbeidsforum for Dekom Trøndelag bestemte seg for å ta tak i dette, og etablerte et fellestiltak for å styrke lærernes vurderingskompetanse. Tilbudet omfatter fagene norsk, matematikk og engelsk, og alle nettverk i Trøndelag får mulighet til å delta. Det er NTNU (Skrivesenteret og Matematikksenteret) og Høgskolen i Østfold (Fremmedspråksenteret) som har det faglige ansvaret for samlingene.
Målet med tiltaket er at lærere skal utvikle en god forståelse av vurdering i det nye læreplanverket LK20, og de skal kunne gjennomføre en vurdering som er i tråd med intensjonene i forskrift og læreplan. Skolene skal utvikle felles forståelse av vurdering i læreplanene og implementering av dem, og skoleeierne skal støtte skolene i dette arbeidet.
Ønsker dere kompetanseutvikling i vurdering? Ta kontakt med Bård Vinje
Organisering av «Fellestiltaket Vurdering og LK20»
«Vurdering og LK20» er samlingsbasert, og organisert i to puljer. Pulje 1 er i gang, de har hatt én av fem samlinger (per 1.3.22), pulje 2 starter våren 2024. Det blir deretter årlige samlinger for begge puljer.
Nettverkene Levanger og Verdal; Midtre Namdal; Ytre Namdal; Gauldal; Trøndelag sørvest og Malvik-Trondheim er i gang i pulje 1, mens nettverkene Indre Namdal; Innherredsnettverket; Fosen og Værnesregionen starter opp i pulje 2.
Det faglige innholdet er bygget rundt følgende tema:
- Vurderingsforskriften
- Læreplanforståelse
- Begrepsforståelse
- Formativ vurdering
- Summativ vurdering
- Standpunktkarakter
- Eksamen
- Om felles kultur og tolkningsfellesskap for vurdering
- Hvordan arbeider dere med dette på skolene?
Har du spørsmål om Fellestiltaket Vurdering og LK20 i Trøndelag? Ta kontakt med prosjektleder Astrid Bondø.
Illustrasjon: Hva kjennetegner god standpunktvurdering? Ordsky fra en av samlingene i «Vurdering og LK 20»