Skip to main content

Secondary navigation

  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Logo for Matematikksenteret Logo for matematikksenteret

Main navigation

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk

Mobile menu

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk
  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Icon/CalculatorArrow-circleIcon/PuzzleIcon/CaretIcon/CaretIcon/CheckedIcon/ClockIcon/DownloadIcon/ExternalIcon/FacebookIcon/FilmIcon/GalleryIcon/GrunnskoleIcon/HamburgerIcon/ImageIcon/ListIcon/XLyspære_transparentIcon/MailIcon/MinusIcon/PDFIcon/PersonPerson_transparentPersoner_transparentIcon/PlusIcon/PrinterPuslespill_transparentSnakkebobler_transparentSpørsmålstegn_transparentIcon/Tag-pinTriangleIcon/TwitterIcon/DiplomIcon/WordIcon/ansatteIcon/arbeidspakkerIcon/besoksadressecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedIcon/close-whiteelektro_transparentIcon/errorevighet_transparentfraktaler_transparentgraf_transparentgresk_transparentgrid-whiteGeogebra - Grunnskole v3handlekurvhjerne_transparentIcon/hvemsvarerGeoGebra - KikoraIcon/Light bulbIcon/TrophyIcon/Glasseslinjal_gradskive_transparentlinjer_transparentlist-whiteIcon/Bookpasser_transparentIcon/phoneIcon/postadresseGroup 2GroupIcon/DirectionIcon/ressurspersonerIconsirkel_transparentTemateselering_transparenttetraeder_transparenttrekant_transparentvinkel_transparentvolum_transparent

Breadcrumb

Du er her: Heim Publikasjoner

Publikasjoner

37 treff

Filtrer og søk i publikasjoner

Forskningsomrade
  • Argumentasjon
  • (-) Dybdelæring
  • GeoGebra
  • Kommunikasjon og matematiske samtaler
  • Kompetanseutvikling i matematikk
  • Matematikk i barnehagen
  • Matematikkvansker
  • Matematiske tema
  • (-) Misoppfatninger i matematikk
  • Organisasjonsutvikling
  • Problemløsing
  • Programmering og algoritmisk tenking
  • Regnestrategier
  • Representasjoner
  • Tallforståelse
  • Tilpassa opplæring
  • Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
  • Vurdering og kartlegging
Type
  • Artikkel
  • Miniartikkel
Nullstill søk
Minimer

Mønster, sammenhenger og argumentasjon

Svein H. Torkildsen
Argumentasjon, Dybdelæring, Representasjoner, Tallforståelse
2022
Mønster brukes i mange sammenhenger og på flere fagområder. I LK20, læreplan for matematikk, knyttes mønster til kjerneelementet Utforsking og problemløsing. Utforsking defineres som å lete etter mønster, finne sammenhenger og diskutere seg fram til en felles forståelse.

Begrepslæring og begrepsforståelse i matematikk

Ingunn Valbekmo, Susanne Stengrundet
Dybdelæring
2019
Et mål for matematikkundervisningen er at elevene skal få en god begrepsforståelse. Det innebærer at elevene ikke bare kjenner til ordene, men også vet hvorfor de kan bruke et gitt begrep i en bestemt situasjon. Artikkelen gir eksempler på hva læreren bør ta stilling til i arbeid med matematiske begreper.

Ulike uttrykksformer i matematikk

Ingunn Valbekmo, Stig Atle Myhre, Stian Tømmerdal
Argumentasjon, Dybdelæring, Representasjoner
2019
Matematiske begrep, ideer og strategier blir uttrykt ved hjelp av ulike representasjoner. Det er fordi de er abstrakte og må derfor representeres på et eller annet vis for at man skal kunne arbeide med dem. Representasjoner kan være tallsymbol, tallinjer, geometriske figurer, tabeller, diagrammer, grafer, tegninger og beskrivelser med naturlig språk. Å forstå og bruke ulike representasjoner er en…

Dybdelæring i matematikk

Mona Nosrati, Kjersti Wæge
Dybdelæring
2018
Dybdelæring er et sentralt begrep i overordnet del av Læreplanverket, og kan brukes i forbindelse med læring i ulike fag. Men hva betyr det egentlig i matematikkfaget?

I denne artikkelen trekker vi fram fem sentrale komponenter i den matematiske læringsprosessen som kan beskrive hva dybdelæring i matematikk kan være.

Dybdelæring - begrepene brøk og desimaltall

Susanne Stengrundet, Anne-Mari Jensen, Ingunn Valbekmo
Dybdelæring, Representasjoner, Tallforståelse
2019
Denne artikkelen bygger på artikkelen «Begrepslæring og begrepsforståelse i matematikk». Der ser vi på ulike typer begrep og begrepsstrukturer. Her vil vi se på begrepene brøk og desimaltall. Artikkelen forteller noe om vanskeligheter elever kan møte når de arbeider med brøk og desimaltall.

Repetere og øve i matematikkundervisning

Susanne Stengrundet
Dybdelæring
2018
Når elevene begynner på et nytt klassetrinn eller en ny skole etter sommerferien, er ofte de første matematikktimene satt av til repetisjon, og når påsken nærmer seg, stresser lærere for å bli ferdig med «pensum» for å ha nok tid til repetisjon og øving. Repetisjon og øving kan med andre ord legge beslag på store deler av skoleåret. Likevel er resultatene som oftest ikke så gode som vi ønsker.…

Resonnering med GeoGebra

Susanne Stengrundet
Argumentasjon, Dybdelæring, GeoGebra, Representasjoner
2019
Helt siden det ble obligatorisk med digitale verktøy til eksamen, har GeoGebra hatt en sterk plass i den norske skolen. Programmet har likevel ikke fått den plassen det fortjener. Det kan brukes til mer enn å tegne og tolke grafer.

Denne artikkelen skal vise hvordan man kan bruke programmet til å oppnå dybdelæring gjennom utforskning og resonnering.

Dybdelæring med regneark

Susanne Stengrundet, Jens Arne Meistad
Dybdelæring, Programmering og algoritmisk tenking
2019
Regneark har lenge vært brukt i skolen, oftest til økonomiske beregninger. Men regneark er også et godt hjelpemiddel til å modellere andre situasjoner. Når elevene lager egne regneark er utforsking, problemløsing og generalisering sentralt. Oversiktlige diagrammer er ofte bare et tastetrykk unna og sammen med muligheten for fargede celler, rader og kolonner kan regneark gi god støtte i…

Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk

Mona Nosrati, Kjersti Wæge
Tilpassa opplæring, Dybdelæring, Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
2015
Målet med denne artikkelen er å sette fokus på forskning om god læring og undervisning i matematikk ved å gi en sammenfattet og lett tilgjengelig - men samtidig faglig robust - oversikt over sentrale ideer innen dette forskningsfeltet.

Vi vil referere til både norsk og internasjonal litteratur, men vil hele tiden å beholde den norske konteksten som bakgrunn for det som blir…

Aspekter ved tallforståelse

Anita Valenta
Dybdelæring, Regnestrategier, Tallforståelse
2020
Utvikling av tallforståelse framheves i mange studier som svært viktig for elevenes læring av matematikk. Men det er ikke åpenbart hva tallforståelse innebærer.

I artikkelen presenteres det en kort beskrivelse av fem komponenter i matematisk kompetanse, og det drøftes ulike aspekter ved tallforståelse innen hver komponent. De ulike aspektene er utviklet gjennom en gjennomgang av…

Pagination

  • Current page 1
  • Nettside 2
  • Nettside 3
  • Nettside 4
  • Next page ››

Logo for NTNU

Postadresse

Matematikksenteret, NTNU
7491 Trondheim

Besøksadresse

Lysholmbygget,
E.C. Dahlsgt. 2, 2. etg.

E-post

kontakt@matematikksenteret.no

Kjernetid

09:00 - 15:00

Hold deg oppdatert!

Få nyheter og info om aktiviteter og læringsressurser gjennom vårt nyhetsbrev.
Meld deg på her

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring