Modul 7 - Spill
En Spill-aktivitet kan ta alt fra 15 min til 60 min, avhengig av spillet, antall omganger og fellesdiskusjoner underveis.
Forarbeid
Individuelt arbeid
- Les Erfaringer fra utprøving av spillet Lag det tallet og marker deler som du finner spesielt viktige, relevante eller interessante.
- Se på filmen «Lag det tallet» og les diskusjonsspørsmålene.
Gruppearbeid
Del momentene dere har notert hver for dere med hverandre. Drøft spesielt
- Forskjellen på en konvensjon og en matematisk sammenheng
- Hvilke konvensjoner og sammenhenger som kan være interessante å trekke fram gjennom dette spillet Lag det tallet
Planlegging og øving
Dere skal sammen planlegge to varianter av et spill som kan passe for den elevgruppa dere har tenkt å prøve ut aktiviteten med
- Ta utgangspunkt i Planleggingsmal for Spill, og diskuter dere fram til enighet om de ulike momentene som skisseres der. Lag et undervisningsnotat dere kan bruke under gjennomføringen. Legg spesiell vekt på
- hvordan dere skal organisere spillet slik at elevene får best mulig anledning for å bli aktive i diskusjonen og lære mest mulig
- hva dere skal ta opp i fellesdiskusjoner underveis og i oppsummeringen for å fremme de faglige målene
- hvilke konvensjoner eller matematiske sammenhenger vil dere legge vekt på
- Velg til slutt hvem av dere som skal prøve ut aktiviteten. Det kan være en fordel at dere prøver å gjennomføre aktiviteten i par. De øvrige lærere bør observere og ta notater underveis.
Øving
En eller to lærere gjennomfører aktiviteten med kollegene som «elever». Bruk «time-out» underveis i øvingen. Denne øvingen kan inneholde elementer som:
- Introduksjon av spillet
- Simulering av en fellesdiskusjon underveis. To og to lærere skriver et par regnestykker ut fra reglene i spillet: Et korrekt, et med regnefeil og et der beregningen er korrekt, men konvensjonen for bruk av likhetstegn eller prioritering av regnearter er feil.
- Oppsummering ut fra regnestykker deltakerne har på bordet.
Husk at dere står sammen om planlegging, øving og utprøving. Alle deltar på like fot med innspill til planlegging og gjennom «time-out» under øving og utprøving.
Utprøving
Hvis dere har anledning til å være flere sammen når dere prøver ut aktiviteten med elevene:
- En eller to av lærerne gjennomfører
- Andre lærere observerer hver sin elevgruppe, tar notater og bidrar underveis hvis ”time-out” er blitt avtalt på forhånd.
- Sørg for å ta et bilde av det som står på tavla etter at aktiviteten er gjennomført.
Hvis dere gjennomfører alene sammen med egne elever:
- Bruk gjerne mobil og ta lydopptak under felles diskusjoner.
- Noter raskt etter gjennomføringen hva du synes var utfordrende.
- Sørg for å ta bilde av det som står på tavla etter at aktiviteten er gjennomført.
Refleksjon og analyse
Gruppearbeid
Diskusjon om utprøvingen med utgangspunkt i det som var planlagt. Se spesielt på:
- Hvilke muligheter for læring fikk elevene i arbeidet med denne aktiviteten?
I hvilken grad er det i samsvar med det dere har planlagt? - Hvilken betydning hadde spillereglene og organiseringen dere har valgt på elevers muligheter for å lære og delta aktivt?
Hva kunne dere gjort annerledes? - Hva var utfordrende for dere i arbeidet med spillet?
- Hva var utfordrende for elevene?
- Hva var overraskende?
- Hvilke erfaringer skal dere ta med til neste gang dere skal jobbe med et spill?