Dette er FYR-prosjektet
FYR-prosjektet har fra 2014 til 2016 jobbet for å styrke fellesfagene i de ulike utdanningsprogrammene innen yrkesfag. Prosjektet har blant annet hatt fokus på skoleutvikling og tiltak for å koble fellesfagene i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene tettere mot programfagene.
FYR-prosjektet har vist at:
- tett samarbeid mellom matematikklærere og programfaglærere er en suksessfaktor.
- skoleledere har en avgjørende rolle for å strukturere arbeidet og legge til rette for samarbeid mellom lærere.
- fysisk tilrettelegging for samarbeid (f.eks samlokaliserte arbeidsplasser) har effekt.
Yrkesrelevans i nye læreplaner
De nye læreplanene som utarbeides skal tilpasses hvert enkelt utdanningsprogram i større grad enn de er i dag. I Stortingsmelding 28 legges det opp til mer yrkesrelevant innhold i læreplanene, i første omgang i de to fellesfagene matematikk og naturfag. Senere skal det vurderes om det samme skal skje med de andre fellesfagene. Om lag 30 prosent av matematikken skal være programspesifikk.
Læringsressurser
FYR-prosjektet har resultert i 2000 ressurser i form av oppgaver, ideer og forslag til opplegg og aktiviteter for å styrke fellesfagene på yrkesfag. Her finner du noen av ressursene som er utviklet ved Matematikksenteret.
Jens Arne Meistad har hatt ansvar for FYR-prosjektet ved Matematikksenteret. Han har ledet et FYR-nettverk med 19 koordinatorer over hele landet.