Påske i barnehagen
Aktivitet | Beskrivelse |
---|---|
Påskeegg i skålene |
Dette er en aktivitet hvor barna må holde oversikt over et gitt antall, samtidig som de visualiserer en fordeling av antallet. Det å erfare at et antall kan deles opp i mindre deler og så settes sammen igjen til en helhet er viktig for å forstå addisjon og subtraksjon senere. Påskeegg i skålene |
Påskedyrenes aktivitetsdag |
I denne aktiviteten blir barna oppmuntret til å se for seg ulike konkurranser som dyrene skal utføre. Barna bruker sin tidligere kunnskap om dyrene til å se for seg, resonnere og argumentere for hvilke dyr de mener har egenskapene for å vinne de ulike konkurransene. Påskedyrenes aktivitetsdag |
Fra påskeegg til påskefugl |
Dette er en aktivitet hvor barna kan undersøke, sette sammen og bli kjent med ulike former. Aktiviteten har mange løsninger og gir rom for tilrettelegging for barn i ulike aldre. Fra påskeegg til påskefugl |
Mønster og symmetri på egg |
Fagområdet antall, rom og form omfatter lekende og undersøkende arbeid med blant annet mønster. Vi omgir oss med mønster og matematikk er mønster. Mønster er regelmessig og forutsigbart. Ved å utforske mønster får barn mulighet til å observere, lage hypoteser, eksperimentere, oppdage og skape. I denne aktiviteten får barn mulighet til å oppdage mønster, fortsette mønster og utvide mønster. Mønster og symmetri på egg |
Sett fjær på høna |
Med denne aktiviteten kan dere leke og eksperimentere med tall, mengde og telling, og barna får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på. Sett fjær på høna |
Kyllinger på ski |
Med denne påskeaktiviteten får barn erfaringer med telleremsen, en til en korrespondanse, statistikk og sannsynlighet. Kyllinger på ski |