Få frem strategiene med gode spørsmål
Måten du stiller spørsmål på er avgjørende for å få fram elevene sine tanker. Spørsmålene bør være åpne med mulighet for flere ulike svar. Forslag til spørsmål kan være:
- Hva har du funnet ut?
- Har noen funnet ut noe annet?
- Hvordan fant du det ut, hvordan gjorde du det?
- Fant noen av dere det på en annen måte?
Elever bruker forskjellige strategier. Om du får elevene til å forklare hvordan de tenker, vil de forskjellige strategiene komme til syne. Det er et godt utgangspunkt for spennende samtaler. Her kan du se hvordan elever bruker forskjellige strategier for å løse oppgaven 5 + 9:
Når du jobber med strategier må formulering på spørsmålene tilpasses oppgaven elevene arbeider med.
De to første forslagene til spørsmål kan du bruke for å få fram elevenes tenking og du responderer kun med oppklarende spørsmål for å forsikre deg om at du har forstått hva elevene tenker. De to siste forslagene til spørsmål kan du bruke for å få bedre innblikk i elevenes resonnering. Etter at du har fått fram elevenes strategier kan du utfordre dem på å beskrive likheter og forskjeller mellom strategiene og begrunne sammenhenger de ser.
Les mer i artikkelen "Barns strategier i arbeid med tall"
Tips til hjemmeskole
Velg en av oppgavene under, og la elevene løse den. Be dem spesielt om å forklare og notere hvordan de tenkte. Etter litt tenketid, samler du elevene i mindre digitale grupperom, der de deler sine strategier med hverandre. På den måten kan du bli bedre kjent med elevenes løsningsstrategier og kompetanse!
Eksempler på oppgaver:
5 + 7 = | 5 × 7 | 47 – 28 |
12 – 5? | 56 : 8 | 12 × 15 |
4 + ? = 11 | 25 + 17 | 120 : 15 |
Velg en av oppgavene og prøv å forutse hvilke strategier elevene dine har.
La elevene forklare hvordan de tenker. Klarte du å forutse alle elevstrategiene?