Hvordan utnytte muligheter i flervalgsoppgaver

 / 
Gjennom flere år har jeg i egen klasse benyttet oppgaver fra Kengurukonkurransen som et utgangspunkt for samarbeid og felles oppgaveløsing i hel klasse eller gruppe. Dette er flervalgsoppgaver med varierende vanskegrad og med ulike matematiske tema. Når en skal forsøke å legge til rette for at hver enkelt elev skal møte utfordringer på sitt nivå, er det lett å tenke at en skal jobbe med ulike oppgaver. Jeg har sjøl opplevd at det å ta utgangspunkt i en felles oppgave for deretter å utvide eller forenkle problemstillinger knyttet til oppgaven, kan gi et godt læringsutbytte både for de som er flinke og de som kanskje strever litt.

Jeg skal vise et eksempel på hvordan jeg har brukt en flervalgsoppgave i egen undervisning på 6.trinn, og hvordan svaralternativer kan brukes til å bygge forståelse og gi differensierte utfordringer.

Artikkelen er utgitt i Tangenten Nr 4 - 2014.