Verksted 13
Niclas Roos og Andreas Haaland underviser til daglig på Verket Skole i Moss Kommune. Vi har til sammen over 40 års erfaring med undervisning i realfag i grunnskolen.
Vi har:
- tilleggsutdanning i matematikk, programmering, algoritmisk tenking, dynamisk geometri og vurdering i skolen.
- erfaring som kursholdere i digital matematikk knyttet til LK20.
- utviklet flere nettbaserte læringsressurser for både elever og lærere.
Utforsking og problemløsing med digitale verktøy
Hvordan kan programmering bidra til økt matematisk forståelse og mer utforskende problemløsing i klasserommet? Kan digitale verktøy være en gave til matematikklærere, og kan de gjøre elevene til bedre problemløsere?
Med utgangspunkt i enkle praktiske problemer, ser vi på hvordan programmering og andre digitale verktøy kan benyttes på matematikkfagets premisser. Vi ønsker at elevene skal bli selvstendige problemløsere, med mange verktøy i den matematiske verktøykassen, og digitale verktøy er fantastiske supplement til mer tradisjonelle metoder.
I tillegg til at vi går dypere inn i et par praktiske problemer, vil alle deltakere få tips, ideer og tilgang til modellerende videoer til nærmere 200 aktiviteter. Disse kan benyttes direkte i klasserommet fra 5. til 10.trinn, og alle aktiviteter er tett knyttet til fagfornyelsen.
Etter innføring av ny læreplan har vi på vår skole hatt fokus på hvordan god bruk av digitale verktøy kan hjelpe oss å nå flere elever i klasserommet. Vi har erfart at færre elever faller av, flere elever oppnår dypere læring og en mer variert matematikkundervisningen med bruk av flere metoder og verktøy. Dette arbeidet har gitt resultater, og vi ser at flere elever generelt trives bedre med faget.
Mange lærere opplever de digitale kravene i fagfornyelsen som utfordrende. Kan bruk av disse verktøyene være en ubenyttet gullgruve av metoder som hjelper oss med mer variert undervisning og flere måter å nå elever uansett faglig nivå?