Medieanalytiker
Beskrivelse
Medieanalytikeren arbeider med å analysere hvordan mennesker påvirkes av media. Det kan være knyttet til reklame, bedrifters omdømme eller bruk av multimedia.
Presentere resultater fra en spørreundersøkelse
Jeg arbeider med å lage, gjennomføre og tolke resultater fra spørreundersøkelser. Når jeg skal presentere resultatene for kunden som har bestilt undersøkelsen, er det viktig å kunne illustrere resultatene med grafer, diagrammer eller lignende. Slike illustrasjoner er ofte mye lettere å forstå enn en tabell med mange tall. Å kunne fremstille et stort tallmateriale grafisk på en enkel måte er en kunst i seg selv!
Relevante kompetansemål
Anslå hvor mange som har sett en spesifikk reklame
Jeg arbeider med å finne ut hvor mange mennesker som legger merke til en spesifikk reklame. Reklamen kan gå på TV, stå i avisen eller henge på en busstopp. For å vite hvem som har sett reklamen, gjennomfører jeg spørreundersøkelser. Hvordan jeg stiller et spørsmål og hvordan jeg gir hvert svar en tallverdi er viktig kunnskap når jeg skal tolke resultatene fra spørreundersøkelsen. Median, gjennomsnitt og standardavvik er mye brukt. For å måle effekten av reklamen, ser jeg på forholdet mellom alle som er blitt eksponert for reklamen og hvor mange som faktisk har lagt merke til den. Her bruker jeg mye forhold og prosent.