Magisk kvadrat
Emne
Tall og tallbehandling. Addisjon, hoderegning.
Hensikt
Resonnere og tenke logisk rundt egenskaper ved summering av tall.
Du trenger
Kortstokk
Aktiviteten
Plukk ut kortene fra 1 (ess) til 9 i en farge; hjerter, ruter, spar eller kløver. Legg kortene i tre rader og tre kolonner. Se bildet over.
Kortene skal flyttes slik at summen av kortene blir den samme i alle radene og kolonnene og i diagonalene.
Matematikk i fokus
Til høyre ser dere en av flere mulige løsninger. Ikke presenter løsning til elevene, la de jobbe helt til de finner løsningene selv.
Underveis kan det være behov for å gi elevene hint:
Start med å spørre hvilken sum hver rekke må ha. Siden summen av alle kortene fra 1 til 9 er 45, må hver rekke ha summen 15. Be elevene se etter kombinasjoner som gir 15. Tallet 5 gir 15 kombinert med 1+9, 2+8, 3+7 og 4+6. Derfor må 5 ligge i midten.
Etterpå kan elevene få følgende utfordring: Bruk kortene fra 2 til 10 og lag et nytt magisk kvadrat. Kan du benytte deg av det første kvadratet når du legger det nye? I jobbingen med det nye kvadratet vil kanskje noen oppdage at de kan bytte ut 1 med 2-er, 2-eren med 3-er osv.
Rammeplanmål/Kompetansemål
- Grunnskole
- Kompetansemål etter 4. trinn
- utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel
- Kompetansemål etter 5. trinn
- utvikle og bruke ulike strategiar for rekning med positive tal og brøk og forklare tenkjemåtane sine