Hannes blomsterbed
Hensikt
Elevene får erfaringer med brøkbegrepet. Elevene skal løse et problem som omhandler å finne brøkdelen av en hel.
Du trenger
Kritt, tau, eller tape og pinner til å lage et rektangel i litt stort format ute.
Rektanglet kan også tegnes i sand.
Kongler, pinner, steiner, blader eller lignende som kan representere blomstene i blomsterbedet.
Aktiviteten
Lag et stort rektangel som skal forestille omrisset til et blomsterbed. Finn kongler, pinner, steiner, blader eller lignende som skal forestille de enkelte blomstene i bedet. Elevene skal arbeide i par eller små grupper og dele blomsterbedet etter følgende opplysninger:
- Det skal være tulipaner i halve blomsterbedet.
- I tre firedeler av resten av bedet skal det være snøklokker.
- Det skal være pinseliljer i halvparten av det som er igjen.
- I resten av bedet skal det være påskeliljer.
I hvor stor del av hele blomsterbedet er det påskeliljer?
Hvordan tenkte dere da dere delte inn blomsterbedet i de ulike områdene?
Er det noen som tenkte annerledes?
Hva er likt og hva er forskjellig i de ulike bedene?
Elevene skal forklare og begrunne løsningene sine for de andre gruppene.
Lærerveiledning
Forarbeid:
Elevene bør ha arbeidet med brøkbegrepet før de gjør aktiviteten.
Finn fram nødvendig utstyr og velg et uteareal som passer til aktiviteten.
Gjennomføring av aktiviteten:
Elevene arbeider i par eller små grupper.
Hver gruppe lager et rektangel som representerer blomsterbedet ved hjelp av kritt, tau eller pinner og tape. Rektanglet kan også tegnes i sand. Elevene skal følge instruksjonene i oppgaven, plassere «blomster» i de ulike delene, og finne ut hvor stor del av hele blomsterbedet som kan brukes til påskeliljer. Elevene skal forklare og begrunne løsningene sine.
Eksempel på løsning:
Etterarbeid inne:
Elevene skal arbeide i de samme gruppene som ute. De skal lage en tegning av bedet de lagde, og skrive navn på blomstene i de ulike områdene.
Hvor stor del av bedet er tulipaner, snøklokker, pinseliljer og påskeliljer?
Hvordan kan du skrive det?
Eksempel på skriftliggjøring:
Tulipaner: `(1)/(2)` bed
Snøklokker: `(3)/(4)` av `(1)/(2)` bed = `(3)/(8)` av hele bedet
Pinseliljer: `(1)/(2)` av `(1)/(8)` bed = `(1)/(16)` av hele bedet.
Påskelinjer: `(1)/(16)` av hele bedet.
Områdene til tulipaner, snøklokker og pinseliljer blir til sammen: `(3)/(8)` + `(1)/(16)` = `(8)/(16)` + `(6)/(16)` + `(1)/(16)`= `(15)/(16)`
Område til påskeliljene blir `(16)/(16)` -`(15)/(16)` = `(1)/(16)` av hele blomsterbedet.
Utvidelse/endring av oppgaven:
1) Endre spørsmålet: Hvor mange prosent av blomsterbedet er påskeliljer?
Vise og forklare svaret ut fra blomsterbedet de har laget (figuren)
Symbolsk:
Påskeliljer: `(16)/(16)` -`(15)/(16)` = `(1)/(16)` og `(1)/(16)` = 0,0625 = 6,25 %
Diskuter sammenhengen mellom brøk og prosent.
2) Endre alle opplysninger i oppgaven til prosenter i stedet for brøkdeler.
Rammeplanmål/Kompetansemål
- Grunnskole
- Kompetansemål etter 8. trinn
- lage og forklare rekneuttrykk med tal, variablar og konstantar knytte til praktiske situasjonar
- Kompetansemål etter 7. trinn
- utvikle og bruke formålstenlege strategiar i rekning med brøk, desimaltal og prosent og forklare tenkjemåtane sine
- Kompetansemål etter 6. trinn
- formulere og løyse problem frå sin eigen kvardag som har med desimaltal, brøk og prosent å gjere, og forklare eigne tenkjemåtar
- Kompetansemål etter 5. trinn
- utforske og forklare samanhengar mellom brøkar, desimaltal og prosent og bruke det i hovudrekning
- utvikle og bruke ulike strategiar for rekning med positive tal og brøk og forklare tenkjemåtane sine
- formulere og løyse problem frå eigen kvardag som har med tid å gjere