Verksted 18 (V 18)
I beskrivelsen av kjerneelementet «Utforsking og problemløsning» står det at algoritmisk tenking er viktig i prosessen med å utvikle strategier og framgangsmåter for å løse problemer.
Hva er algoritmisk tenking? Og hvordan kan algoritmisk tenking og programmering være med på å styrke elevenes forståelse av matematikk, og bidra til å oppøve evnene til logisk tenking og resonnement?
I dette verkstedet skal vi bruke Python, som er det programmeringsspråket de fleste matematikkmiljøer i Norge anbefaler for videregående skole. Vi skal se litt på hvordan vi kommer i gang, og så arbeide med helt konkrete eksempler som viser hvordan vi kan bruke programmering i ulike matematikkurs.
Kurset vil bli lagt opp som et nybegynnerkurs. Du trenger ingen forkunnskaper i programmering for å delta. Det eneste du må gjøre på forhånd er å laste og installere programvarepakken «Anaconda Navigator» som ligger fritt tilgjengelig på nett. Du vil få en e-post før konferansen med en beskrivelse som viser tinn for trinn hvordan du kan gjøre dette.
Tirsdag 26. november kl. 14.45-16.05
Rom:
Målgruppe:Videregående skole
Maks antall deltakere:25
Deltagere må ha med egen datamaskin.
Anne Seland har master i matematikkdidaktikk og underviser i matematikk ved Flekkefjord videregående skole. I tillegg er hun engasjert av Universitetet i Bergen der hun underviser og veileder lærere som tar etterutdanning i matematikk og i algoritmisk tenking og programmering i matematikkfaget. Anne leder også nemnda som lager eksamen i 1P, 1T, 2P og 2P-Y.