Slik kan kenguruoppgaver brukes i undervisningen
Tittel | Innhold | Stikkord |
---|---|---|
Hvorfor er dette riktig, og hvorfor er dette feil?
|
Kjerneelementene skal være bærende elementer i undervisningen. Denne artikkelen beskriver hvordan resonnering og argumentasjon kan være en naturlig del av undervisningen. Oppgaver fra Kengurukonkurransen inviterer til ulike måter å resonnere seg fram til riktig svaralternativ. Last ned PDF Publisert i Tangenten 2022 – 3 |
Resonnering og argumentasjon, småtrinnet |
Å arbeide med "Hopp videre med kenguru" i klasserommet
|
Mange kenguruoppgaver er rike oppgaver med lav inngangsterskel og stor takhøyde. Elevene kan jobbe med samme oppgave, men på ulike nivåer. På denne måten kan alle delta i den felles matematiske samtalen. |
Rike oppgaver (LIST-oppgaver), tallmønster |
Likningssett i kontekst – skålvektoppgaver |
Hva er likheten mellom skålvektoppgaver og likningssett? Elever på ungdomstrinnet skal oppøve sin kompetanse i det å kunne lage, løse og forklare ligningssett knyttet til praktiske situasjoner (LK20). Erfaringer med skålvektoppgaver vil være en nyttig støtte i dette arbeidet. |
Problemløsingsstrateggier, likninger i praktiske kontekster |
Brøk som flervalg – et utgangspunkt for utforsking
|
Flervalgsoppgaver kan fungere som utgangspunkt for matematisk tenking og resonnement. Eksempelet i artikkelen viser hvilke muligheter som ligger i bruken av svaralternativene, og hvordan de kan brukes i undervisningen for å utvide elevenes brøkforståelse. |
Brøkforståelse |
Sammen kan vi
|
Her møter elevene tre oppgaver som sammen utfordrer til delelighet, siffersum og posisjonssystemet. Elevene jobber med ukjente tall som baseres på gitte matematiske kriterier, som for eksempel oddetall. |
Delelighet, siffersum |
Hvor kommer oppgavene i Kengurukonkurransen fra?
|
Her kan du lese om paraplyoppgaven, en oppgave som med små endringer kan tilpasses elever både på småtrinnet og på ungdomstrinnet. Paraplyoppgaven utfordrer elevene til å identifisere mønster med rotasjoner, og egner seg godt i arbeid med resonnering og argumentasjon. |
Identifisering av mønstre, rotasjon |
Problemløsing med omkrets og areal
|
Hvordan henger omkrets og areal sammen? Har det største arealet alltid den største omkretsen? I denne minirtikkelen møter du oppgaver som utfordrer elever til å resonnere rundt akkurat dette, uten behov for utregning. |
Areal, omkrets, resonnering, argumentasjon |
Kengurukonkurransen - Varierte oppgaver
|
Her kan du lese mer om den bakenforliggende hensikten med Kengurukonkurransen, og få innsikt i hvordan oppgavesettene bygges opp. Miniartikkelen løfter frem en av årets (2013) mest utfordrende oppgaver, hvor elevene utfordres til å resonnere rundt multiplikative strukturer. |
Kengurukonkurransen, problemløsing, multiplikative strukturer |