Verksted 8 og 17
Eva Holte Enoksen
Eva Holthe Enoksen har undervist i matematikk og fysikk på Edvard Munch videregående skole siden 2016. Hun har mastergrad i fysikk ved UiO og har deltatt på Teach First Norway-programmet i regi av UiO, Osloskolen og Equinor. I tillegg har hun brei organisasjonserfaring fra både ungdomsorganisasjoner, studentpolitikk og korpsbevegelsen. Eva var også en del av det aller siste kullet på lærerspesialistutdanninga i matematikk på NTNU for 8.-13. trinn
Modellering – mer enn GeoGebra og regresjon?
Med innføringen av fagfornyelsen har modellering fått en større plass i matematikkfagene. Modellering kan være en måte å skape relevans i undervisningen ved at elevene selv kobler matematikken til den virkelige verden og løser realistiske problemer. Gjennom modelleringsprosessen kan elevene utvikle kunnskap som senere kan brukes til å løse andre problemer, og de kan oppdage matematiske sammenhenger på egenhånd. Modelleringsoppgaver kan dermed være et utmerket utgangspunkt for både utforsking og elevaktiv undervisning. Oppgavene fungere ofte på tvers av både klassetrinn og nivå, ettersom de er åpne og løsningen tar utgangspunkt i elevenes egne ideer.
Likevel blir modellering ofte forvekslet med å bruke regresjon for å finne en modell. I stedet for å oppdage matematiske sammenhenger, leter elevene etter funksjonen i GeoGebra som passer med flest mulig punkter. Koblingen til virkeligheten blir i beste fall overfladisk, og undervisningen blir mer fokusert på å lære å bruke digitale verktøy.
På dette verkstedet vil vi se nærmere på modellfremkallende aktiviteter, som kjennetegnes av å være åpne og der elevene selv må gjøre antakelser, formulere problemet og vurdere løsningen. Etter en kort introduksjon om modellering, vil dere selv få prøve dere på en slik aktivitet. Deretter vil jeg dele resultater fra en undersøkelse jeg har gjort, der elever i 1T løste ulike varianter av den samme aktiviteten. Til slutt vil vi sammen diskutere både erfaringer med modellering i klasserommet og ideer til hvordan arbeide videre med modellering.