Matematikkløftet - toårig kompetanseutvikling i utforskende og praktisk matematikkundervisning

Elever arbeider sammen
Tilbud til skoler som ønsker å gi elevene en mer utforskende og praktisk matematikkundervisning. Det faglige innholdet bygger på Matematikksentermodellen, som er en syklus der lærere jobber sammen for å utvikle sin undervisningspraksis. Målgruppen er lærere på 5. – 10. trinn.

Utforskende og praktisk matematikkundervisning

Matematikkløftet skal bidra til at lærerne utvikler en undervisningspraksis som fremmer bedre læring, forståelse og motivasjon i matematikk.

En utforskende og praktisk matematikkundervisning gir elevene muligheter til å tenke og resonnere i matematikk. Elevene inviteres til matematisk utforskning gjennom varierte aktiviteter og berikende samtaler. Når de får lov til å tenke og resonnere selv, forklare hvordan de tenker og argumentere for sine påstander, bidrar det til bedre læring og større forståelse i matematikk. Når de lærer å lytte til hverandre, stille gode spørsmål og reflektere over egen læring, blir matematikken meningsfull. En utforskende og praktisk undervisning gir også elevene muligheter til å øve på matematikken, og de lærer å bruke ulike metoder og strategier på en effektiv og fleksibel måte. Ved å gi elevene muligheter til å lytte, diskutere og samarbeide i matematikk, bidrar undervisningen til et godt læringsmiljø, hvor de behandler hverandre med respekt og alle elever blir ivaretatt både faglig og sosialt.

Mål

Målet med Matematikkløftet er at:

  • lærerne skal lære prinsipper og praksiser som inngår i en utforskende og praktisk matematikkundervisning
  • lærerne skal utvikle en undervisningspraksis i matematikk som fremmer elevers læring, forståelse og motivasjon i matematikk.
  • elevene skal oppleve en matematikkundervisning som bidrar til bedre læring, forståelse og motivasjon i matematikk.

Design

Matematikkløftet er designet for lærere som vil utvikle sin praksis i fellesskap med andre lærere. Kompetanseutviklingen bygger på Matematikksentermodellen.

Matematikksentermodellen er forskningsbasert og utviklet i tett samarbeid med praksisfeltet. Den består av en syklus av utforskning og utprøving med seks komponenter:

Illustrasjonsbilde av syklusen





Flere av samlingene i Matematikkløftet er bygget rundt denne syklusen.

Organisering

Deltakere

Det er den enkelte skole som melder seg på Matematikkløftet. Antall deltagere er 30 og det må være minimum tre lærere fra hver skole. Små skoler kan få unntak fra dette.

Samlinger

Det skal gjennomføres ti samlinger i løpet av to år:

  • fem heldagssamlinger det første året.
  • fem heldagssamlinger det andre året.

Samlingene starter i februar 2026. Datoer kommer etter hvert.

Samlingene gjennomføres på en vertsskole i regionen. 

Arbeid mellom samlingene

Mellom samlingene skal deltagerne forberede seg til neste samling (f.eks. lese fagartikkel og se filmer) og prøve ut aktiviteter i egne klasserom.

Lederstøtte

Lederstøtte er et tilbud for skoler som deltar i Matematikkløftet.

Skolelederen har en sentral rolle i å lede utviklingsarbeidet på skolen og å tilrettelegge og støtte lærerne i deres faglige utvikling. Med lederstøtten får skolens ledelse tilbud om egne samlinger.

Målet er å veilede ledelsen i arbeidet med å organisere og lede utviklingsarbeidet i Matematikkløftet på egen skole. Lederstøtten skal sikre en vellykket gjennomføring av Matematikkløftet, samtidig som det skal fremme en skolekultur for kontinuerlig utvikling og forbedring. Gjennom lederstøtten får skolelederne hjelp til å:

  • utvikle lederskap som retter oppmerksomheten mot lærernes faglige utvikling.
  • etablere bærekraftige strukturer og prosesser for utviklingsarbeid på egen enhet.
  • utvikle en felles forståelse for matematikkundervisning ved skolen.

Deltagerne skal danne et lærende nettverk, der de gjennom aktiv deltakelse i diskusjoner deler erfaringer som kommer de andre lederne til gode og dermed bidrar til gjensidig læring. 

Samlinger - lederstøtte

Det blir gjennomført både fysiske og digitale samlinger for skoleledere.