Et steg videre for lærerutdannerne
Alt henger sammen: For at alle barn og unge skal oppleve matematikk som meningsfullt, må vi ha gode matematikklærere; for å få gode matematikklærerne, må vi ha de beste matematikklærer-utdannerne.
– En utfordring vi ser i dagens utdanning av matematikklærere, er at undervisningskunnskapen (kunnskap om matematikk), vektlegges sterkere enn hvordan lærerne skal undervise i matematikk. Målet med denne videreutdanningen er å knytte både undervisningskunnskap og undervisningspraksis tettere sammen, sier Kjersti Wæge, leder ved Matematikksenteret NTNU.
Matematikksenteret ved NTNU har sammen med MatRIC ved Universitetet i Agder utviklet videreutdanningen Matematikk for lærereutdannere. Med seg på laget har de flere av verdens fremste forskere på matematikkdidaktikk.
I videreutdanningen får lærerutdannerne utforske undervisningspraksiser som engasjerer lærerstudenter og som støtter dem i deres utvikling som fremtidige matematikklærere.
– Vi ønsker å skape en arena der matematikere og matematikkdidaktikere i fellesskap kan utvikle en lærerutdannerpraksis for fremtiden, sier Wæge.
Jeg sitter igjen med trygghet på at jeg kan og må prioritere andre ting enn å dekke grunnskolepensum og videre matematikk. En lærerutdanner-identitet.
Sitat fra deltager
Snart halvveis
Videreutdanningen går over to år med fire samlinger hvert år. Deltagerne er snart ferdige med det første året, hvor de sammen har utforsket sentrale ideer i matematikk, og sett på dette i sammenheng med lærerstudentenes forståelse og læring. De har også jobbet med analyse og utvikling av egen undervisningspraksis. I det neste semesteret vil deltagerne gå nærmere inn i det matematikkdidaktiske forskningsfeltet, og skrive en FoU-artikkel om sin egen undervisningspraksis.
Jeg har fått et begrepsapparat for å begynne å tenke over og nøste opp i noe av den kompleksiteten som kjennetegner arbeidet vårt med lærerstudenter i matematikk. Sitat fra deltager