Hør podcast om kjerneelementer, dybdelæring og problemløsing
![Logo Sellpodden](/sites/default/files/styles/news/public/images/news/b49cbe86cb411762753e730c58953bb88ad958a9d657212c074729b6f04e5463.jpeg?itok=un6qLOE_)
I podcast-serien SELLpodden møter vi elever, lærere, forskere - og andre som engasjerer seg for å gjøre skoler og barnehager til et godt sted for utvikling og læring.
Anne-Gunn Svorkmo ble invitert til å dele sine betraktninger rundt matematikkundervisning, og i episode 45 og 46 kan vi høre henne i samtale med Berit Dahl og Kathinka Blichfeldt fra Senter for livslang læring ved Høgskolen i Innlandet.
Helhet og sammenheng i matematikkfaget - episode 45
Hvordan kan vi gjøre matematikkfaget relevant for elevene? Og hvordan kan kjerneelementene og trinndelte kompetansemål være gode veivisere for å legge til rette for dybdelæring og med god progresjon, helhet og sammenheng?
Problemløsing i matematikkfaget – episode 46
Hvordan kan elevene bli gode problemløsere og trene på å oppdage sammenhenger i og mellom fag?
I denne episoden brukes praksiseksempelet «Problemløsing 8. trinn» som utgangspunkt for samtalen (se video under). I praksiseksempelet ser vi Anne-Gunn Svorkmo som jobber med elever som skal trene på å se sammenheng mellom ulike måleenheter, og de skal hjelpe hverandre med å utvikle metoder for å løse et ukjent problem.