Nytt tema: Bygge tenkende klasserom
![Jente på ca. 10 år skriver på en vertikal tavle. Bak henne står det en gutt og ser på hva hun skriver, og i bakgrunnen ser vi flere andre elever som står og ser på vertikale tavler.](/sites/default/files/styles/news/public/images/Bygge%20tenkende%20klasserom/Modul8.00_14_24_05.Still004.jpg?itok=gpd9ugAJ)
Et tenkende klasserom gir elevene muligheter til å tenke og resonnere i matematikk – både individuelt og kollektivt: Elevene lærer sammen, og de utvikler forståelse i matematikk gjennom aktiviteter og diskusjoner.
Det er den kanadiske forskeren Peter Liljedahl som har utviklet "Building Thinking Classrooms". Mange lærere ønsker å lære mer om denne undervisningsformen, som er en integrert del av Matematikksenterets kompetanseutviklingstilbud.
På temasidene finner du:
Matematikksenteret er Peter Liljedahls offisielle samarbeidspartner i Norge. Han har besøkt oss ved flere anledninger, og i 2022 holdt han ett av plenumsforedragene under Novemberkonferansen: