Videreutdanning av lærerutdannere: Pilot kan bli etablert tilbud
Et tjuetalls lærerutdannere fra hele Norge har deltatt i pilotprosjektet "Matematikk for lærerutdannere". Målet har vært å etablere en arena der matematikere og matematikkdidaktikere i fellesskap utvikler en lærerutdannerpraksis for fremtiden. Videreutdanningen har gått over to år, med fire samlinger hvert år.
– Det har vært en stor suksess. Vi har sett et enormt engasjement for utforsking og samarbeid fra deltagerne. Vi har greid å knytte undervisningskunnskap og undervisningspraksis tettere sammen, noe som var det vi ønsket å oppnå, sier Kjersti Wæge, som er ansvarlig for pilotprosjektet og leder ved Matematikksenteret NTNU.
Wæge er også tydelig på at å styrke lærerutdanningen er et viktig for å møte «Realfagskrisa» som har vært mye omtalt den siste tiden: Rekrutteringen til real- og teknologifagene er på et kritisk nivå, og antallet studenter som velger realfaglig utdanning, stuper.
– Kvaliteten på matematikkundervisningen i skolen har sterk sammenheng med hvor gode lærere vi utdanner. Øker vi kvaliteten på matematikklærerne, vil flere barn og unge motiveres og interessere seg for realfag, sier Wæge.
Pilotprosjektet er gjennomført som et samarbeid mellom Matematikksenteret ved NTNU og MatRIC ved Universitetet i Agder. I tillegg til fagekspertise fra Norge, har flere av verdens fremste forskere på feltet bidratt som foredragsholdere.
Om pilotprosjekt blir et fast etterutdanningstilbud til lærerutdannere avgjøres i løpet av sommeren 2023.
Piloten "Matematikkdidaktikk for lærerutdannere" var et deltidsstudium som deltagerne kombinerte med sin jobb som lærerutdannere. Studiet gav på 30 studiepoeng og ble gjennomført over to år.
Les mer om tema i studieprogrammets emner hos NTNU:
Matematikk for lærerutdannere 1
Matematikk for lærerutdannere 2