Verksted 7 og 16
Marina Bambulyak
Jeg har master i matematikkdidaktikk og nå underviser i matematikk på Trondheim Voksenopplæring videregående skole. Jeg har undervist matematikk i 29 år, både i ungdomsskole og i videregående skole, og har erfaring fra alle matematikkursene i studieforberedende utdanningsprogram. Mitt mål er å gi elevene muligheten til å bli bedre kjent med seg selv, å oppleve suksess og utvikle seg gjennom matematikkundervisning.
Multisensorisk undervisning og utforskende oppgaver med funksjoner i matematikk
Konfucius sa: "Hvis du forteller meg noe, vil jeg glemme det. Hvis du viser meg det, kan jeg huske det. Men hvis du involverer meg, vil jeg forstå det." Dette sitatet er særlig relevant i dag, hvor flere av dagens ungdommer føler på at de ikke er gode nok. Vi trenger derfor en mer involverende tilnærming til læring, der elevene aktivt deltar og engasjerer seg, føler på mestringsfølelse og opplever større suksess i sin utvikling.
Verkstedet baserer seg på arbeidet med min masteroppgave Multisensorisk undervisning og utforskende oppgaver i matematikk, og mine erfaringer med denne type undervisning i ungdomsskole og videregående skole. Vi starter først med en kort presentasjon av multisensorisk undervisning og VAK-systemet (Visuell, Auditiv og Kinestetisk læring), en teori som beskriver de tre viktigste måtene vi lærer på. Der vil det presenteres hvordan undervisningsprosessen kan organiseres for en multisensorisk tilnærming. Deretter skal vi prøve ut teorien ved å jobbe utforskende med oppgaver i temaet "Funksjoner" med spesielt fokus på andregrads- og absoluttverdifunksjon. Målet er å tilpasse oppgavene slik at alle elevene i gruppen kan delta. Vi skal jobbe med oppgaver som omhandler likninger og ulikheter med parametere, absoluttverdi, grafiske og algebraiske løsninger av andregradsulikheter, samt ulikheter med absoluttverdi.
Verkstedet avsluttes med en felles idémyldring og en kort oppsummerende refleksjonsdiskusjon.