Spiller seg gode i hoderegning
Elevene spiller Oppdrag Heureka. Dataspillet skiller seg fra lignende mattespill fordi det finnes flere mulige svar, og spillerne blir belønnet for å tenke kreativt. Spillet er basert på forskning på god matematikkundervisning, og hva som utvikler vår evne til å løse problemer.
Se film fra utprøvinga:
Kan vi lage et spill som elevene faktisk lærer noe av?
For et par år siden fikk brettspill-entusiast og universitetslektor (tidligere matematikklærer) Monica Rehaug, en ide: «Vi lager et dataspill om de grunnleggende regneartene slik at det blir morsomt og lærerikt å øve på addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon!» Hun hadde klare tanker om funksjonalitet og faginnhold, men der stoppet det. Hvordan omskape ideen til et spill som elevene faktisk kan lære noe av?
Kommunikasjonsbyrået Headspin AS ble satt på saken, og et nyskapende, tverrfaglig samarbeid mellom matematikkdidaktikere, designere og IT-folk kom i gang: Matematikken fikk liv med elementer fra spillverdenen. Og en fengende historie, selvfølgelig.
– Folka hos Headspin ser verden på en annen måte enn oss matematikkdidaktikere. Derfor er spillet blitt mye bedre enn vi drømte om, sier Rehaug.
Basert på forskning
«Oppdrag Heureka» er basert på forskning på hva som er god matematikkundervisning, og hva som utvikler barns evne til å jobbe med problemer. Derfor er mekanikken i Oppdrag Heureka annerledes enn i lignende matematikkspill: Elevene oppfordres til å eksperimentere og utforske på nye måter, det finnes flere svar på hver oppgave, og kreativitet blir belønnet.
– Forskning viser at spill kan være et fint supplement til undervisningen, om det brukes hensiktsmessig. Det betyr at læreren må ha et klart mål, og må gi elevene tid til å diskutere og reflektere over opplevelsene fra spillet. En annen fordel med dataspillet er at elevene får gjort flere utregninger enn de ville gjort med penn og papir, sier Rehaug.
Prøv spillet
Om Oppdrag Heureka
- et dataspill som skal inspirere elever til å trene på hoderegning og regneoperasjoner
- skiller seg fra lignende «mattespill» fordi det finnes flere mulige svar, og spillerne blir belønnet for å kombinere ulike regnearter
- motiverer til kreativ tenkning, eksperimentering og utforskning
- kan tilpasses ulike nivå og gir derfor rom for både utfordringer og mestring
- er laget for elever fra 1. trinn til 10. trinn, men passer også elever i videregående (og voksne!)
- ble lansert på matematikk.org i september
- lærerveiledning kommer!
Referanser
Carpenter, T. P., Fennema, E., Franke, M. L., Levi, L., & Empson, S. B. (1999). Children's Mathematics. Cognitively Guided Instruction (L. Peake Ed.). Portsmouth, NH: Heinemann.
Jensen, E.O., Skott, C.K. How Can the Use of Digital Games in Mathematics Education Promote Students’ Mathematical Reasoning? A Qualitative Systematic Review. Digit Exp Math Educ 8, 183–212 (2022). https://doi.org/10.1007/s40751-022-00100-7
Barns strategier i arbeid med tall, Olaug Lona Svingen, Matematikksenteret NTNU, 2016