Fagartikler og aktiviteter til praksis

Student som leser ved en pult. Andre studenter synes i bakgrunnen.
Her finner du lettleste fagartikler om noen av de viktigste aspektene i matematikkundervisning og en rekke aktiviteter som passer til artiklene.

Tips til praksis

Les en artikkel og prøv ut en eller flere av aktivitetene vi har foreslått, på elevene.

Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk

Artikkelen setter fokus på forskning om god læring og undervisning i matematikk ved å gi en sammenfattet og lett tilgjengelig oversikt over sentrale ideer innen dette forskningsfeltet.

Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk

    Utforskende matematikkundervisning

    Utforskende undervisning skiller seg fra undervisning basert på et oppgaveparadigme, der elevene lærer hvordan de skal løse oppgaven, men ikke hvorfor metoden virker. Artikkelen løfter fram noen nøkkelelementer i utforskende undervisning.

    Utforskende matematikkundervisning

      Barns utvikling av regnestrategier

      Artikkelen peker på hvordan elever utvikler tallfaktakunnskap. Målet er at elever effektivt og fleksibelt skal kunne behandle grunnleggende tallfakta og etter hvert automatisere denne kunnskapen.

      Barns utvikling av regnestrategier

        Aspekter ved tallforståelse

        Utvikling av tallforståelse framheves i mange studier som svært viktig for elevenes læring av matematikk. Men det er ikke åpenbart hva tallforståelse innebærer. I artikkelen presenteres det en kort beskrivelse av fem komponenter i matematisk kompetanse, og det drøftes ulike aspekter ved tallforståelse innen hver komponent.

        Aspekter ved tallforståelse

          Ulike uttrykksformer i matematikk

          Matematiske begrep, ideer og strategier blir uttrykt ved hjelp av ulike representasjoner. Det er fordi de er abstrakte og må derfor representeres på et eller annet vis for at man skal kunne arbeide med dem.  Denne artikkelen ser nærmere på fem ulike typer representasjoner, og sammenhengen mellom disse.

          Ulike uttrykksformer i matematikk

           

          Søk i flere fagartikler

           

          Anbefalt litteratur