Slik blir den nasjonale satsingen i matematikk

Nyhet
/
06.03.2025
Lærere samarbeider.
I løpet av de neste to årene setter vi i gang flere tiltak som skal styrke matematikkundervisningen i Norge: Vi skal blant annet på norgesturné med workshops om intensiv og tilrettelagt opplæring, utvikle nye læringsressurser og skolene vil få tilbud å delta i det toårige kompetanseutviklingsprogrammet "Matematikkløftet".

I Meld.St.34 "En mer praktisk skole" ble vi tildelt en sentral rolle i en helhetlig satsing på matematikk. Oppdraget vi har fått fra Kunnskapsdepartementet er å utvikle læringsressurser, bidra i lokal kompetanseutvikling og støtte skolene i å gjøre undervisningen i matematikk mer motiverende, variert og relevant.

Vi har gitt satsingen navnet "Meningsfull matematikk". Den består av flere tiltak som bygger på forskning og erfaringer fra flere år med kompetanseutviklingsprosjekter i skolen:

Matematikkløftet

Tilbud til skoler som ønsker å gi elevene en mer relevant og engasjerende matematikkundervisning. Det faglige innholdet bygger på Matematikksentermodellen (en syklus der lærere jobber sammen for å utvikle sin undervisningspraksis). Målgruppen er lærere på 5. – 10. trinn.

Oppstart er januar 2026, og i løpet av to år skal den første puljen av lærere gjennomføre programmet. Målet er på sikt er at matematikklærere som underviser i 5.- 10.-trinn skal få tilbud om å delta.

Norgesturné: Intensiv og tilrettelagt opplæring i matematikk

En landsdekkende turné med workshops for lærere og PPT-ansatte om hvordan vi kan tilrettelegge undervisningen for elever som har behov for ekstra støtte i matematikk. Målgruppen er matematikklærere i grunnskolen og ansatte i PPT.

Turneen starter høsten 2025, og målet er å nå ut til 3000 lærere per år.

Utvikling av læringsressurser

For å styrke effekten av kompetanseutviklingstiltakene og å nå ut til flere matematikklærere, innebærer satsingen produksjon av mange nye læringsressurser på matematikksenteret.no og mattelist.no:

  • Nettbaserte læringsressurser innenfor ulike matematiske tema
  • Sammenhengende undervisningssekvenser i matematikk (SUM): Læringsressurser som består av 3-4 påfølgende undervisningsøkter knyttet til ulike tema i matematikk
  • Læringsressurser og SUM-er om intensiv og tilrettelagt opplæring

I tillegg til de digitale ressursene vil vi produsere et hefte om praktisk og utforskende matematikkundervisning. Heftet skal sendes ut til alle grunnskolene i landet.

Nettverk for matematikkveiledere

Etablering av et nasjonalt nettverk for matematikklærere med spesialkompetanse i matematikkdidaktikk. Målet er å styrke deres matematiske kompetanse og veilederkompetanse. Målgruppen er lærerspesialister i matematikk og tidligere deltakere i våre MAM-prosjekter.

Første samling er i januar 2026. Nettverket skal ha to samlinger per år.

Studieprogram for lærerutdannere

Videreutdanning hvor lærerutdannere med ulik bakgrunn kan utvikle sin undervisning og veiledning av lærerstudenter. Målgruppen er lærerutdannere i matematikk.

Oppstart er høsten 2025, og i løpet av to år skal den første puljen lærerutdannere gjennomføre programmet.

Forskning

Tiltakene i Meningsfull matematikk åpner for mange ulike forskningsperspektiv. Vi skal forske på flere av tiltakene i satsingen.