Få støtte til arbeidet med ny læreplan
Matematikksenteret har laget alle modulene om matematikk i Realfagsløyper. Senteret jobber tett på praksisfeltet og har spisskompetanse på god matematikkundervisning og utviklingsarbeid i barnehager og skoler.
I arbeidet med Realfagsløyper kan Matematikksenteret:
- samarbeide med ledelsen i å kartlegge skolens behov og lage en plan for kompetanseutviklingen
- støtte ledelsen i organiseringen av kompetanseutviklingen
- gjennomføre samlinger med utgangspunkt i modulene og pakkene
- samarbeide med ledelsen i å evaluere kompetanseutviklingen
Fagfornyelsen og matematikk
I Realfagsløyper belyser vi sentrale tema og begreper som dybdelæring, kjerneelementer, tverrfaglige tema og grunnleggende ferdigheter. Relfagsløyperer organisert i pakker og moduler som kan settes sammen på ulike måter. På den måten kan skolen tilpasse kompetanseutviklingen til eget behov. Alle modulene bygger på erfarings- og forskningsbasert kunnskap om hva som fremmer god læring og motivasjon i matematikk.
Å gjennomføre kompetanseutvikling i profesjonelle læringsfelleskap er fremhevet i overordnet del av læreplanverket. Dette innebærer at lærere utvikler fagdidaktisk kompetanse i samarbeid med kolleger. Realfagsløyper er skreddersydd for å jobbe på denne måten.
Ønsker dere å støtte eller hjelp til gjennomføring av pakker og moduler i Realfagsløyper?
Ta kontakt med:
Bård Vinje
Bard.Vinje@matematikksenteret.no
Telefon: 73 55 11 87
Mobil: 971 91 265
Realfagsløyper er:
- Modulbasert kompetanseutvikling innenfor matematikk- og naturfagdidaktikk
- Gjennomføres steg for steg ved den enkelte skole/barnehage
- Fagstoff og didaktiske ressurser er forskningsbasert, utprøvd og utviklet i tett samarbeid med praksisfeltet
- Utviklet av Matematikksenteret og Naturfagsenteret på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet
- Oppfyller målene i Regjeringens realfagsstrategi «Tett på realfag»
- I tråd med Regjeringens nye kompetansemodell