Fra læreplan til praksis med MatteLIST
Gjennom MatteLIST-aktiviter inviteres elevene til å bruke problemløsningsstrategier, de kan sammenligne og diskutere fremgangsmåter, bruke forskjellige representasjoner, forklare og begrunne, beskrive og argumentere. Og, sist men ikke minst: Aktivitetene gir rom for å utforske – og å være kreativ!
Matematikksenteret har utviklet og prøvd ut utforskende undervisning med LIST-aktiviteter i mange år, og vi ser at dette styrker klasserommet som et læringsfellesskap hvor alle får mulighet til å bidra.
For både elever og lærere
Det finnes nå nærmere 450 LIST-aktiviteter på nettsiden www.mattelist.no. Aktivitetene er sortert på anbefalt trinn og nivå, og det er enkelt å navigere og søke på sidene. Det betyr at elevene selv kan gå inn og finne aktiviteter de syns er spennende å jobbe med.
Mange av Mattelist-aktivitetene har også en egen lærerveiledning som forklarer hvordan du kan jobbe best mulig med hver oppgave. Veiledningene er basert på metoder som gjør det enklere å følge opp og veilede elevene.
Mange av aktivitenten på Mattelist har egne lærerveiledninger som skal støtte lærere i arbeidet med å veilede elevene. Se for eksempel aktiviteten «Medaljekampen».
Se hvordan det går an å bruke Mattelist-aktiviteten "Kalle kanin" på 2. trinn, 5. trinn og 2. VGS:
Dybdelæring
Når elevene jobber med LIST-aktiviteter, driver de med aktiv matematisk utforskning, og diskuterer egne løsningsstrategier med hverandre. Det finnes ikke noen enkel metode for å løse problemene. Elevene må resonnere og tenke selv. Og, om de tar feil, anses det som en naturlig del av læringsprosessen. Dette bidrar i stor grad til dybdelæring.
Utforsking
Når elevene får lov til å utforske et felt og diskutere hvordan de tenker - med hverandre - oppdager de at matematikk slett ikke er et fag som kun består av å huske hva læreren har sagt. I stedet blir det til et spennende og aktivt fag som består av utforskning på elevenes egne premisser.
Læringsfelleskap
Arbeid med LIST-aktiviteter handler også om å øve på å lytte til hverandres ideer, å stille spørsmål, å forsøke å forstå hva andre mener, og å komme med egne ideer: Alle elever skal få mulighet til å lære sammen, i et trygt læringsfelleskap.
Hva betyr LIST?
Som navnet sier, består MatteLIST av såkalte «LIST-oppgaver». LIST er en forkortelse for «Lav Inngangsterskel og Stor Takhøyde". Det betyr at det skal være enkelt å komme i gang, samtidig som det er mulig å jobbe på et svært høyt matematisk nivå. Formålet med aktivitetene er at alle skal lære matematikk og oppleve mestring.
Aktivitetene er utviklet av NRICH ved University of Cambridge i England og Matematikksenteret.