Hurra! 73 nye oppgaver på MatteLIST!
MatteLIST-oppgavene er designet slik at elevene kan bruke problemløsningsstrategier, de kan sammenligne og diskutere fremgangsmåter, bruke forskjellige representasjoner, forklare og begrunne, beskrive og argumentere. Og sist, men ikke minst: Oppgavene gir rom for å utforske – og å være kreativ!
Tema for oppgavene på MatteLIST er tall og algebra, geometri, data og statistikk. Oppgavene er kategorisert i barnehage, barnetrinn, ungdomstrinn og videregående. På ungdomstrinn og videregående er oppgavene delt inn etter vanskegrad.
Lav inngangsterskel og stor takhøyde
De fleste oppgavene på MatteLIST er såkalte «LIST-oppgaver» (rike oppgaver), hvor prinsippet er at oppgavene skal ha «lav inngangsterskel og stor takhøyde».
På Matematikksenteret har vi utviklet og prøvd ut LIST- oppgaver i mange år. Vi ser at de gir større engasjement, dybdelæring og forståelse hos elevene, og bidrar til å styrke klasserommet som et læringsfellesskap hvor alle får mulighet til å bidra.
Veiledning til lærere
De fleste av oppgavene har en lærerveiledning som er basert på erfaringer og utprøvinger av oppgavene. Veiledningene setter innholdet i en større faglig kontekst og gir aktivitetene en ekstra verdi, og er spesielt viktige når de skal tilpasses ulike nivå.
Bruk Lærerplankartet!
På MatteLIST finner du også et læreplankart. Selv om de fleste oppgavene kan brukes på flere trinn, gir kartet en oversikt over hvilke oppgaver på Mattelist.no som kan være relevante for elevene på ditt trinn, ulike kompetansemål og tema. Alle de nye aktivitetene for grunnskole er satt inn i læreplankartet.
Gå til læreplankartet
Bygger på forskningsbaserte prinsipper
Mange av oppgavene på MatteLIST er utviklet av NRICH ved University of Cambridge. Oppgavene bygger på forskningsbaserte prinsipper om god læring og undervisning, og årevis med utprøving viser at de engasjerer elevene i større grad enn «tradisjonelle» oppgaver, og at de legger grunnlag for kreativ tenking og større forståelse i matematikk.
Her er noen av de nye oppgavene