Nye ressurser: Programmering i matematikkfaget
Programmeringsressursene består av seks moduler med veiledning og praktiske eksempler rettet mot lærere og elever. I tillegg får du informasjon om programmering, ulike verktøy og didaktisk grunnlag i undervisningen.
Gå til programmeringsressursene
Finnes det en «oppskrift» på god undervisning i programmering?
Vi har brukt to år på å utvikle og prøve ut programmeringsressursene, sammen med lærere. En erfaring vi gjorde oss tidlig i prosessen, var verdien av å veksle mellom det analoge og digitale. Vi har derfor valgt å bruke en metodikk som heter «PRIMM» som didaktisk grunnlag i modulene. PRIMM er en forskningsbasert tilnærming som består av fem trinn: Predict (Forutse), Run (Kjøre), Investigate (Utforske), Modify (Modifisere) og Make (Lage).
PRIMM-metodikken gir gode råd om hvordan det analoge arbeidet kan få en sentral plass i opplæringen, og den er en rød tråd gjennom alle modulene i ressursen.
Les mer om PRIMM
Hvilke programmeringsspråk finnes, og hvilke passer i undervisningen?
Det er en jungel av ulike språk og verktøy som kan brukes i programmering. Lærerplanen legger ingen føringer, men to programmeringsspråk har utkrystallisert seg som favoritter: Scratch og Python. Vi har derfor valgt å fokusere på disse to i programmeringsressursene.
Les mer om Scratch og Python
Hva sier læreplanen?
Matematikkfaget har fått ansvar for opplæring i programmering, og i LK20 er programmering nevnt spesifikt fra 4. trinn. Samtidig skal yngre elever forberedes på å «tenke programmering» gjennom analoge og digitale aktiviteter.
Les mer om LK 20 og programmering