Nyhet på MatteLIST: Læreplankart for VGS

Nyhet
/
12.08.2024
Illustrasjon av læreplankart
Med et «læreplankart» er det enklere å finne aktiviteter som passer til kompetansemålene i LK20 og ulike matematiske tema. Nå har vi også laget et kart for videregående.

På mattelist.no finner du nå altså to læreplankart: Ett for grunnskolen og ett for videregående.

Læreplankart for grunnskolen 

Kompetansemålene er organisert radvis etter trinn og kolonnevis etter temaene:

  • Tall og tallforståelse
  • Regneartene
  • Representasjoner
  • Mønster
  • Måling, størrelser og tid
  • Geometri, likninger og funksjoner
  • Praktiske situasjoner
  • Algoritmisk tenking og programmering

Læreplankart for videregående

Kartet er delt inn etter de ulike matematikkfagene på studieforberedende linjer på videregående skole, men kan også brukes på yrkesfaglige linjer.

I tillegg er oppgavene sortert etter temaene:

  • Tall og algebra
  • Geometri
  • Funksjoner
  • Statistikk og sannsynlighet
  • Programmering
  • Modellering

Tilpass oppgaver til elevens nivå

Mange av oppgavene på Mattelist.no er LIST-oppgaver (de har lav inngangsterskel og stor takhøyde), så én og samme oppgave kan tilpasses de ulike elevenes behov for utfordringer. Du kan altså velge aktiviteter innenfor et tema etter elevenes nivå, og ikke nødvendigvis trinn.

Vi oppfordrer derfor til at du utforsker læreplankartet både horisontalt – og vertikalt!

Ideen bak Læreplankartet kommer fra NRICH ved University of Cambridge, som også har utviklet mange av oppgavene på Mattelist.no. Deres "Curriculum Map" er svært mye brukt av lærere i England.

MatteLIST er kjerneelementene i praksis

Når elevene arbeider med MatteLIST-aktiviteter, vil de naturlig være innom kjerneelementene i matematikk. Læreplankartet bidrar til å rydde i landskapet og skaper en bedre oversikt.

  • Aktivitetene innbyr til utforsking og problemløsing: Det finnes ikke én riktig framgangsmåte, her kan elevene prøve seg fram for å finne mønster, sammenhenger og løsninger.
  • I høst lanseres mange nye aktiviteter som egner seg godt til å arbeide med modellering.
  • Aktivitetene gir elevene mulighet til å ta i bruk det de kan, og vet. De får også innsikt i hvordan vi anvender matematikk i ulike situasjoner.
  • Elevene må resonnere og argumentere underveis når de jobber med oppgavene.
  • Det er en stor fordel om elevene samarbeider om oppgaver på Mattelist. De kan kommunisere skriftlig og muntlig, de må lytte til hverandre og prøve å forstå hverandre.
  • Aktivitetene gir rom for bruk av ulike representasjoner. Elevene kan selv velge hvordan de representerer hvordan de tenker.
  • Når elevene utforsker «den store takhøyden» i aktivitetene kan de oppdage sammenhenger og strukturer. Mange av aktivitetene legger til rette for abstraksjon og generalisering gjennom bruk av algebra og utforsking av generelle sammenhenger.

Vi håper du får nytte av læreplankartene! Vi vil gjerne ha tilbakemelding fra dere med innspill, ris og ros!

Læreplankartet vil jevnlig oppdateres med nye aktiviteter.

Om MatteLIST

Aktivitetene på Mattelist.no er utviklet for å skape bedre forståelse og større engasjement i matematikk. Nettsiden er laget for både elever og lærere, og flere av aktivitetene inneholder lærerveiledninger som er bygget på undersøkende arbeidsmetoder. Oppgavene bygger på prinsippene om en opplæring som tar utgangspunkt i barn og unges tenkning, deres interesser, bakgrunn, erfaringer og kunnskap.