Praksisfelt og forskere samarbeider for bedre digital kompetanse i barnehagen
Kongstanken i forskningsprosjektet DiCoTe er å «foredle» kunnskap og erfaringer fra barnehagelærere som har jobbet mye med digitale verktøy, og utvikle faginnhold og ressurser for å øke den digitale kompetansen i barnehagelærerutdanningen.
Tretti prosjektdeltagerne i DiCoTe var nylig samlet hos Matematikksenteret NTNU for å dele praksiserfaringer og ny kunnskap.
– En suksessfaktor i prosjektet er det tette partnerskapet mellom forskere og barnehagelærere som til daglig jobber for å utvikle sin digitale kompetanse, sier prosjektleder Francesca Granone, Førsteamanuensis i matematikk ved Universitetet i Stavanger.
Så langt i det fireårige prosjektet har forskerne vært ut i felt for å observere hvordan barnehagelærere støtter barna i «digital lek», og hvordan barna leker og utforsker når bruker digitale verktøy. Partnere i prosjektet har utviklet en rekke forslag til aktiviteter og ressurser som retter seg mot barnehagelærerutdanningene.
– Med DiCoTe ønsker vi å styrke barnehagelæreres digitale kompetanse, noe som vil påvirke barnehagekvaliteten og barns læring av viktige ferdigheter som logisk tenking, samarbeid, inkludering og emosjonelle og sosiale ferdigheter, sier prosjektleder Granone.
Om DiCoTe
DiCoTe er en forkortelse for Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys. Deltagere i prosjektet er Universitetet i Stavanger, NTNU, Høgskulen på Vestlandet, Aalborg Universitet, Dronning Maud Minnes Høgskole, Matematikksenteret og Vitenfabrikken, samt kommunene Sandnes, Røros og Melhus.
Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet.
Hva er KUBO?
I DiCoTe bruker barnehagelærerne roboten KUBO. Den er et kodeverktøy for barn fra 4-10 år.
- Barna bestemmer om KUBO skal gå rett frem, til høyre eller venstre ved å bruke piler.
- KUBO kan lese en og en brikke og utføre kommandoen direkte
- Barna kan også kode sekvenser som KUBO leser av og legger inn i minnet. Deretter aktiveres sekvensen og roboten gjentar hva barna har lært den.
- Noen av utfordringen består i å forutse hva som er riktig koding samt rekkefølge for å få KUBO til å utføre ønsket handling.
(Kilde: Arnt Derik Eias presentasjon fra fagsamlingen)