Stortingsmeldingen «En mer praktisk skole»: Matematikksenteret styrkes

Nyhet
/
13.09.2024
Forsiden av stortingsmeldingen "En mer praktisk skole"
I dag la kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) fram stortingsmeldingen «En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. til 10. trinn». Ett av tiltakene for å få elevene til å trives bedre og lære mer med praktisk undervisning, er å styrke de nasjonale sentrene.

I stortingsmeldingen fremheves viktigheten av sterke nasjonale sentre for å heve kvaliteten i norsk barnehagen og skolen. Derfor vil i første omgang Matematikksenteret, sammen med Lesesenteret, Skrivesenteret og Naturfagsenteret, styrkes.

For Matematikksenteret innebærer dette å få økt kapasitet til å utvikle nye ressurser, arbeidsmåter og undervisningsmetoder som gjør undervisningen mer motiverende og relevant for både elever og lærere.

– Jeg tror dette er viktige grep for å få en positiv utvikling i skolen. Vi er svært glade for å ha fått ansvaret og står klare til å bidra, sier Kjersti Wæge, leder for Matematikksenteret.

Matematikksenteret vil spille en nøkkelrolle i å støtte lærere med implementeringen av de nye læreplanene, som legger større vekt på praktisk og variert undervisning. Det betyr blant annet å hjelpe skolene med å forstå og bruke læreplanene på en måte som gir elevene muligheten til å utforske matematikk, utvikle problemløsningsevner og bli mer selvstendige i læringsprosessen.

Satsing på realfagene

Matematikksenteret og Naturfagsenteret får en sentral rolle i en helhetlig realfagssatsing som skal bidra til å øke både kvaliteten på undervisningen og interessen for realfagene blant norske elever.

Sentrene skal blant annet:

  • utvikle ressurser og arbeidsmåter som legger til rette for økt motivasjon og interesse for sitt fag
  • bidra til at barnehager og skoler får økt kompetanse til å tolke og operasjonalisere rammeplanen og læreplanverket
  • drive med forskningsformidling og praksisnær aktivitet og bistand til sektor basert på relevant forskning
  • ved behov, støtte andre institusjoner og særlig lærerutdanningene i deres arbeid med kompetanseutvikling