Denne artikkelen ser nærmere på et rammeverk skolens ledelse sammen med matematikklærere kan bruke for å velge ut relevante pakker fra realfagsløyper og til å utvikle en framdriftsplan for gjennomføring av pakkene med vekt på læreres profesjonelle utvikling.
For mange barn kan overgangen fra barnehage til skole være utfordrende. I denne artikkelen blir det beskrevet hva som kan være årsakene til at overgangen er utfordrende. Artikkelen løfter frem kjennetegn på en god overgang, og sier noe om hvordan man kan jobbe for å oppnå en god overgang.
For mange elever kan overgangen fra barnehage til skole være utfordrende. I denne artikkelen blir det beskrevet hva som kan være årsakene til at overgangen er utfordrende. Artikkelen løfter frem kjennetegn på en god overgang, og sier noe om hvordan man kan jobbe for å oppnå en god overgang.
Kunnskapsdepartementets modell for kompetanseutvikling innebærer blant annet at hver enkelt kommune og skole må identifisere og initiere til skoleutviklingstiltak basert på individuelle behov. Ledelse og tilrettelegging av læreres profesjonelle utvikling skal derfor i større grad styres av skoleleder.
Denne artikkelen ser nærmere på hvordan skoleleder kan utvikle det profesjonelle…
Leadership has long been recognized for having a significant impact on teacher learning. While research on development programs for mathematics teachers has suggested a change in focus from teachers being passive participants to becoming active learners in practice-based development programs, little is said about how this change in focus affects the principals’ role as leaders of teachers’…
Ever since Ball and Cohen (1999) called for a practice-based theory of teacher education the focus on practice-based pedagogy in research on mathematics teacher education has increased (e.g., Charalambous & Delaney, 2020). The need for a focus on practice-based teacher education is argued by McDonald et al. (2013), who described it as “a major shift—a turn away from a predominant focus on…
Kompetanseutvikling i matematikk, Organisasjonsutvikling
The article focuses on Teacher Time Outs (TTOs) in rehearsals and co-enactments as part of a practice-based approach to professional development, aiming to support teachers’ learning of ambitious mathematics teaching.
Kompetanseutvikling i matematikk, Organisasjonsutvikling
Denne studien undersøker ambisiøse undervisningspraksiser lærere får muligheter til å øve på å utføre gjennom rutinen Teacher time out (TTO) i et etterutdanningsforløp.