Elever med stort læringspotensial og elever som har behov for ekstra støtte i matematikk
Strategien skal mobilisere, bevisstgjøre og forplikte dem som er tettest på barn og unge, og som har de beste mulighetene til å bidra til at barn og unge lærer og utforsker realfag med motivasjon og glede.
Regjeringen har satt fire ambisiøse og overordnede mål for realfagene i perioden 2015-2019:
- Barn og unges kompetanse i realfag skal forbedres gjennom fornyelse av fagene, bedre læring og økt motivasjon.
- Andelen barn og unge på lavt nivå i matematikk skal reduseres.
- Flere barn og unge skal prestere på høyt og avansert nivå i realfag.
- Barnehagelæreres og læreres kompetanse i realfag skal forbedres.
Barn og unge som presterer på lavt og høyt nivå er i fokus, og disse målgruppene er også nevnt i strategiens hovedgrep:
- Bidra til at elever som strever i matematikk, blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak.
- Bidra til at elever som presterer høyt, får utnyttet sitt potensial i realfag gjennom tilpasset opplæring og muligheter for forsering.