Modul 5: Organisering og struktur
Mål:
Lage en tidsplan for arbeidet på skolen.
Fordele ansvar for oppfølging
Deltakere fra ledelsen:
Rektor og avdelingsledere for realfag og yrkesfagavdelinger
Deltakere fra lærerne:
Det anbefales å ha med en lærerrepresentant i hele planleggingsprosessen. Det kan være en engasjert matematikklærer eller en tillitsvalgt som har lyst til å bidra
Tidsramme:
60 min (+ 60 min forarbeid)
Gjennomføring
Se filmen "Tydelig ledelse og endring av tankesett" sammen.
Den siste oppgaven i denne første pakken er at dere skal lage en tidsplan eller en årsplan for arbeidet med å yrkesrette matematikkfaget.
Som ei hjelp til dere har vi lagt ved en mal, Mal tidsplan og ei Huskeliste som kan være til hjelp i arbeidet.
For å kunne sette opp en fornuftig tidsplan må dere ha satt dere inn i hovedelementene i pakkene 2, 3 og 4.
Etter å ha gjennomført de forrige modulene kan det være fornuftig å tenke igjennom:
- Hvilke faktorer blir viktige for å lykkes med en skolebasert utviklingsprosess i vår skole?
- Hva blir suksessfaktorer / kritiske punkter for å motivere lærerne til å satse på yrkesretting? (Husk det vi har «under vannflata» og bruk «begge øyne»)
- Skal vi legge noen føringer for hvordan arbeidet skal skje? Hvis mange allerede har gode rutiner for yrkesretting, kan dette være en måte å utvikle seg videre på.
Veien videre
Nå er dere klar til å starte prosjektet sammen med lærerne.
Dette skjer i Pakke 2 – Etablere arena for samarbeid.
Lykke til!