Spennende former og mønster

Gutt leker med treklosser
Alt i verden har en form, og barn utforsker former og erfarer formenes egenskaper fra tidlig alder. Det er både spennende og morsomt å utforske og fabulere sammen med barn om hvilken form ting har, hvorfor det har denne formen, og hva det innebærer.

Ofte er vi også omgitt av mønstre. På klær, dekorasjoner, musikk, språk og i hverdagens handlinger er det gjentakelser og systematikk. Mønstre bidrar til at barna kan forutse hva som kan skje i en gitt situasjon, og at våre omgivelser oppfattes som harmoniske og estetiske.  

Barn oppdager at gjenstander i hverdagen har en form som hjelper oss til å gjøre praktiske ting; en sylinder til å romme kakaoen på tur, trekantede magnetbrikker til å bygge med, eller firkantede ark til å tegne på. Men, det er spennende å skape egne former også, rare og navnløse former som vi kan undre oss over. Slik som tegninger av spisse og kantete fantasidyr, runde snømonstre som smyger seg rundt lekeplassen eller spenstige hus i leire med en arkitektur som ingen har sett maken til.

Hva er former?

Se rundt deg der du sitter akkurat nå – hvilke former ser du? Kanskje et firkantet knekkebrød, en kjegleformet lysestake, en rund blomst utenfor vinduet, eller ...? Alt vi har omkring oss har en form, og den formen er ofte ikke tilfeldig. Formen skal gjerne fylle en bestemt funksjon, ha et spennende design, gi en bestemt bevegelse, og de er ofte et resultat av en kreativ prosess. Barn i barnehagealder er nysgjerrige på former, og de møter et mangfold både i lek, hverdag og tilrettelagte aktiviteter, både ute og inne. De utforsker hvilke egenskaper former har, og de skaper egne former med materialer de har tilgjengelig.

Kan vi bruke formene til noe?

En spennende egenskap ved en form er om formen triller eller ikke, og hvordan den triller. Dette liker barn å utforske ved å dytte på ulike ting. De yngste barna oppdager for eksempel at en ball triller i alle retninger, ei flaske triller kun frem og tilbake, og en melkekartong triller ikke i det hele tatt. En annen spennende egenskap ved former er om formen egner seg til å holde noe oppe. Kan formen brukes til å bygge et tårn, for eksempel? Det er morsomt å utforske former i heisekraner og broer når dere går på tur. Hvorfor er det så mange trekanter i slike byggverk, tro? Formenes funksjon er en egenskap som det er relevant og givende å undre seg over. I leken utforsker barna også andre interessante egenskaper ved formene, slik som: hvordan passer formene sammen med andre former, hvordan kan vi finne ut hvor mange kanter de har, hva betyr det at de er åpne eller lukket, er de flate eller ikke, hvordan kjennes en spiss ut, er de runde, kantete eller kanskje begge deler på en gang?

Snakk om formene

Det å utforske former handler altså om mye mer enn å lære hva de heter. Det handler om å snakke om former vi møter i lek og hverdag, om å finne sammenhenger mellom form og funksjon, om å bruke hele kroppen i møte med former, og om å skape egne og fantasifulle former. Noen ganger er formen sentral i aktiviteten som foregår, og andre ganger har den bare en birolle. Når barn triller ulike baller ned en rampe, lager en rundkjøring til bilene i sandkassa, løper rundt og rundt i ei svingdør, eller bygger en iglo av puter, så er sirkelformen sentral i aktiviteten. Andre ganger er det selve aktiviteten som er det viktigste. Når barna sykler så tenker de gjerne ikke på at hjulene er runde, da er det viktigste er å sykle. De tenker kanskje ikke på at tunellen i klatrestativet er sylinderformet, da det er selve krypingen gjennom sylinderen som er mest spennende. Likevel, i en annen situasjon kan det være motiverende og meningsfullt å snakke om form og funksjon. Kanskje barna er opptatt av runde ting og oppdager at både hjulet og klatrestativet har noe rundt ved seg. Hjulet kan ligne på en smultring, og tunellen er som en stor dorull. Mye er likt med formene, men noe er også svært forskjellig, og det er det morsomt å fundere sammen om. Hvordan ville det vært å sykle hvis hjulene ikke var runde? Hvordan føles det annerledes å krype i tunellen som har rundt gulv, i forhold til et gulv som er helt flatt? Slike kroppslige erfaringer kan være utgangspunkt for fine samtaler om former.

Skap meningsfull begrepsforståelse

Rammeplanen fremhever at personalet i barnehagen skal bruke begreper reflektert og aktivt i hverdagen, samt bidra til at barna undersøker og gjenkjenner egenskaper ved former, og sorterer dem på forskjellige måter. Ved å høre og bruke begreper som kant, hjørne, rund, rett, spiss, flat, trekant, pyramide, sirkel i ulike sammenhenger i barnehagen vil barna etter hvert få et rikere begrepsinnhold. Et rikt begrepsinnhold betyr at barna har mangesidige og kreative assosiasjoner knyttet til begrepene, og at de kan uttrykke sin forståelse om formene på ulike måter. Barna kan bruke både ord, gester og tegning, eller å finne noe som ligner når de vil fortelle om en spennende form. Begreper knyttet til form er essensielt når vi for eksempel ønsker å beskrive hvordan noe ser ut, eller hvilke egenskaper noe har. Det å ha tilgang til flere begreper knyttet til form kan hjelpe oss å bli mer presise i beskrivelsen. Det bidrar til at barna kan forstå hva det innebærer at noe har en spiss på toppen, at stien går rett frem, at vi trenger et hjørne til puslespillet, eller at vi står på kanten av skrenten. Her møter barna begreper om form i sammenhenger som føles meningsfulle og relevante for dem, og de erfarer at begrepene er nyttige for samarbeid med andre.

Hvordan ser formene ut – inni hodet?

Når dere er tett på barna er det lettere å høre hva de er opptatt av og nysgjerrige på, og ut fra det, å gi inspirasjon til å utvikle aktiviteten videre. Ved å tilby spennende materiell, sette ord på det barna gjør og erfarer, eller ved å stille åpne spørsmål, kan vi være med å berike barnas erfaring med former. Vi kan også oppmuntre barna til å dele opp, rotere, brette eller sette sammen former på nye måter. Dette kan barna gjøre fysisk, eller de kan oppmuntres til å gjøre det kun “i hodet”. I sin konstruksjonslek har barna gjerne tanker om hva de vil bygge, og i prosessen ser de hva de må endre og justere for å få resultatet slik de ønsker. Barna lager seg et mentalt bilde av formene i forkant og underveis, og visualiserer hva som vil skje når de tar valg. Det å kunne visualisere er essensielt i all matematikk, men det også viktig for tenking generelt. Det er både til hjelp og en trygghet for barna at de kan forutsi hva som vil komme til å skje i en gitt situasjon, og å sette ord på dette.

Form samtalen med barna

Samtaler om former må være åpne, kreative og ubundet, og de bør tar utgangspunkt i barnas interesser og motivasjon. De gode samtalene om former kan oppstå hvor som helst og når som helst. Initiativet kan komme fra kunstneriske aktiviteter, som når de lager dekorasjoner eller stedskunst ute, fra artige illustrasjoner i bildebøker, fra rytmiske mønster i dans og musikk eller fra spennende muligheter med digitale verktøy. Åpne spørsmål kan hjelpe dere å holde samtalene i gang: Å invitere barna til å uttrykke sine perspektiver på formenes egenskaper på varierte måter, har stor betydning for barns formgjenkjenning.

Dere kan for eksempel stille spørsmål som:

  • Kan du fortelle meg om det du har bygget/tegnet/brettet/laget?
  • Hvilke materialer kan vi bruke for å lage en slik form? Hvordan kan vi få det til?
  • Hva kan vi kalle formen, og hvorfor?
  • Hva er likt med disse to formene, hva er forskjellig?
  • Hva skjer hvis vi flytter på det hjørnet, eller snur den opp-ned?
  • Hvordan kan vi lage en form som er større, mer kantete, ser kulere ut ...?
Aktivitet Beskrivelse

Midt i blinken

Midt i blinken

I denne aktiviteten skal barna lage en blink og trille runde ting inn i blinken. Aktiviteten gir barna muligheter til å argumentere og resonnere rundt formen rund og hvorfor runde ting triller godt eller ikke.

Midt i blinken

Skyggelek

Skyggelek

I denne aktiviteten får barna utforske og studere skyggen til ulike tredimensjonale former. Ved å resonnere og argumentere kan barna begrunne hvilket objekt de tror de ser skyggen av. Aktiviteten gir barna mulighet til å resonnere rundt sammenhengen mellom to- og tredimensjonale former.

Skyggelek

Dagens mønster

Dagens mønster

Å lage dagens mønster gir barna mulighet til å utforske og få erfaring med å kjenne igjen, beskrive og se sammenhenger i mønster. Aktiviteten gir også barna erfaring med tall og mengder, samt posisjoner og romlige sammenhenger.

Dagens mønster

Lag en mandala

Lag en mandala

Aktiviteten bidrar til at barna ser at former kan lage vakre mønstre når de blir satt sammen på en bestemt måte. Her lager barna en mandala som er et mønster som gjentar seg i sirkel, kalt rotasjonssymmetri. Aktiviteten gir mulighet for barna til å utvikle matematisk språk som beskriver formene og hvordan de er plassert i forhold til hverandre.

Lag en mandala

Former med tau

Former med tau

Lag former ved hjelp av tau! Aktiviteten gir barna erfaringer med å lage, gjenkjenne og sette navn på former. Ved å løpe og bevege seg i formene opplever barnarom og romlige begreper, samt at de sammenligner størrelser.

Former med tau

Utforske avtrykk

Utforske avtrykk

I denne aktiviteten lager barna avtrykk med ulike klosser og snakker om hvordan formen ser ut. Aktiviteten gir barna erfaringer med egenskapene til geometriske former og mulighet for å utvikle begreper om likt og ulikt.

Utforske avtrykk

Baravelle

Baravelle

I denne aktiviteten kan barna utforske mønster med geometriske former. De får bruke grunnleggende begreper som hjørner og kanter og beskrive hvordan formene henger sammen.

Baravelle

En by av tårn

En by av tårn

I denne aktiviteten blir barna kjent med egenskaper ved tredimensjonale former gjennom konstruksjonslek med klosser. De blir i tillegg kjent med romlige egenskaper som plassering, orientering og symmetri.

En by av tårn

Gjett hva jeg har i boksen

I denne aktiviteten skal barna gjette og beskrive det som er i boksen. Barna får erfaring med å sammenligne størrelser, beskrive egenskaper og utforske tall og telling.

Gjett hva jeg har i boksen

Dekk dromedaren

Dekk dromedaren

Denne aktiviteten er et puslespill der barna møter omrisset av en dromedar satt sammen av kvadrater. Barna skal dekke alle kvadratene på dromedaren med ti tilhørende brikker som ikke skal overlapper hverandre.

I denne aktiviteten får barn erfaringer med å visualisere. For å dekke dromedaren må barna planlegge og forestille seg hvordan de bør vri, snu og legge formene på en bestemt måte.

Dekk dromedaren

Lek med rør

Lek med rør

Lek med rør er en aktivitet der barna kan leke mye selvstendig, mens personalet beriker leken med spørsmål og ideer til utforsking.

Barna får erfaringer med å sammenligne størrelser, beskrive egenskaper til former og oppdage romlige sammenhenger.

Lek med rør

Former på geobrett

Former på geobrett

Her skal barna bruke geobrett og strikk og lage kreative mangekanter og bilder. Gjennom samtale vil barna bli bevisst hvilke figurer de har laget og hvordan de kan beskrive dem.

Former på geobrett

Lag en utstilling ute

Lag en utstilling ute

Lag en utstilling av det dere samler og finner på tur. La barna bestemme hvilke gjenstander de vil bruke og hvordan disse skal stilles ut. Utvid gjerne aktiviteten med å telle, lage en historie eller andre artige krumspring.

Lag en utstilling ute

Fantasidyr

Fantasidyr

Barna lager fantasidyr ved hjelp av det de finner i naturen. De får mulighet til å beskrive og resonnere rundt sine valg, og må bruke begreper knyttet til plassering, form og størrelser.

Fantasidyr

Jovo-brikker

Jovo-brikker

I denne aktiviteten kan barna både bygge fritt og etter en gitt figur. I samtalen kan personalet bidra til at barna utforsker og gjenkjenner egenskaper ved ulike former.

Jovo-brikker