Modul 1: Kom godt i gang
Mål:
- Etablere felles fundament for prosjektet.
- Etablere felles forståelse av hva som vil være viktige faktorer for å lykkes.
- Avklare ledelsens ansvar.
- Danne grunnlag for felles målsetning
Deltagere fra ledelsen
Rektor og avdelingsledere for realfag og yrkesfagavdelinger
Deltakere fra lærerne
Det anbefales å ha med en lærerrepresentant i hele planleggingsprosessen. Det kan være en engasjert matematikklærer eller en tillitsvalgt som har lyst til å bidra
Tidsramme
60 min
Forarbeid
Gjennomføring
Ta en individuell Kahoot som oppvarming: «Hva vet du om FYR-prosjektet?»
Var resultatet skuffende? Les notatet om FYR- prosjektet en gang til og prøv på nytt.
Diskuter i felleskap hvilke erfaringer dere har fra FYR-prosjektet? Hva er status på egen skole i dag?
Etter at dere har lest det siste notatet skal dere diskutere:
- Hva menes med begrepet «Skolebasert kompetanseutvikling»?
- Hva er bakgrunnen for at myndighetene nå satser på desentralisert ansvar for kompetanseutvikling?
Se til slutt filmen med Erlend Dehlin sammen.
Følgende øvingsoppgave avslutter økta:
Hva er viktig for at vår skole skal lykkes med skolebasert kompetanseutvikling?
Bruk noen minutter hver for dere først og noter stikkord.
Diskuter i felleskap og bli enige om en oppsummering.
Veien videre
På neste møte må dere formulere felles målsetting med prosjektet.