Danmark ble nordisk mester i matematikk!

Nyhet
/
22.05.2019
Foto som viser de fire nordiske flaggene heist på flaggstang. I bakgrunnen ser vi blå himmel med skyer.
Foto: Freeart
Danmark vant problemløsningsoppgaven i NMCC, og ble dermed nordisk mester i matematikk. Finland vant presentasjonsdelen av konkurransen.

Sverige, Danmark, Finland og Norge deltok i Nordic Math Class Competition (NMCC) - en en matematikk-konkurranse der klasser på 9. trinn kan delta. To gutter og to jenter representerer vinnerklassene fra hvert land. Matematikksenteret var arrangør og vertskap under finalen i år, som ble arrangert den 3.-5. juni i Trondheim. 

Det danske laget i NMCC
Det danske laget gikk av med seieren for beste løsning på problemløsningsoppgaven i NMCC 2019. 
Det finske laget i NMCC
Det finske laget hadde laget den beste presentasjonen under NMCC 2019. 
Det svenske laget i NMCC
Her ser vi det svenske laget i NMCC-finalen 2019. Alle lag fikk premie, uansett plassering. 
Det norske laget i NMCC
Hjemmelaget Norge vant ikke NMCC denne gangen, men alle lag fikk premie for flott innsats! 

 

Her kan du se glimt fra presentasjonene i Trondheim: 

Slik foregår NMCC

Finalistene kvalifiserer seg gjennom nasjonale konkurranser. I Norge er det vinneren av den norske konkurransen Unge Abel som representerer Norge. Mer informasjon om den nordiske finalen finner du på NMCC sine nettsider

Finalen er todelt. Den ene delen består av en fordypningsoppgave som hele klassen har arbeidet med. Klassens arbeid presenteres gjennom en rapport, en utstilling og en presentasjon. Den andre delen av konkurransen er basert på problemoppgaver som skal løses. Matematikksenteret utvikler oppgavene til både kvalifiseringsrunder, semifinaler og finale, i samarbeid med nordiske kolleger.  I 2018 ble finalen arrangert i Vaasa, Finland. Danmark og Finland delte førsteplass på fordypningsoppgaven. Sverige vant problemdelen, Norge og Finland delte andreplassen.

Boks%20p%C3%A5%20hodet%20finale%202018.JPG
Bildet viser hvordan det norske laget presenterte sitt arbeid med fordypningsoppgaven under finalen i København 2017.

 

FInalen%202018%20bord.JPG
I problemdelen må de fire elevene sammen løse fem oppgaver. På hver oppgave kan de få 0-5 poeng alt etter hvordan oppgaven er løst. Bildet er fra finalen i København i 2017, og viser elever som skal lage rektangler med pentominobrikker.