Barnehagedagen 2020: Ulike sammen
Barnehagedagen 2020 handler om tilhørighet og at det skal være rom for alle. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Det skal være “rom og plass” til alle barn uansett funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn.
Samtidig skal barnehagen gi felles erfaringer og synliggjøre verdien av fellesskap.
Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller.
Å fremme barnas nysgjerrighet for likheter og forskjeller kan gjøres på mange måter. Innen matematikken er det å legge merke til likheter og forskjeller nødvendig for å kunne klassifisere og sortere objekter etter visse kriterium. På den måten kan vi lage klasser eller mengder. Hva er likt og forskjellig mellom en trekant og en firkant? Hva er likt og forskjellig mellom en hund og en sau? Hva er likt og forskjellig mellom en buss og en bil? Hva er likt og forskjellig mellom deg og meg?
Matematisk kompetanse handler blant annet om å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger. Matematikk handler også om å tenke kreativt og utforskende. Med «likt og forskjellig»-aktiviteter får barna mulighet til å erfare, styrke og øve seg på å lete etter likheter og forskjeller og fundere over detaljer og nyanser. De får også mulighet til å analysere egenskaper ved former, mengder og størrelser, samt argumentere for egne ideer og lytte til andres ideer. Med «Likt og forskjellig»- aktiviteter møter barna matematiske begreper i nye sammenhenger.
Likt og forskjellig på Mattelist
Du finner forslag til hvordan du kan jobbe med "likt og forskjellig-aktiviteter på mattelist.no.