Osloskolen satser på matematikk
Utdanningsetaten i Oslo kartlegger jevnlig skolenes ønsker og behov for kompetanseutvikling. Etter innføringen av ny læreplan har skolene kommet med klare tilbakemeldinger: Lærere ønsker å styrke sin kompetanse på utforskende matematikkundervisning og fellesskapende didaktikk. Å lære mer om undervisning i tråd med ny læreplan, står også høyt på ønskelista.
De valgte i 2019 å gå for kompetanseutviklingsprogrammet «Mestre ambisiøs matematikkundervisning» (MAM). Programmet ivaretar kjerneelementene og kjennetegnes av læringsfellesskap, matematisk samtale og nærhet til det som skjer i klasserommet.
– Vi valgte MAM-programmet fordi det handler om god undervisningspraksis i matematikk. I tillegg gir det erfaring og kunnskap om utvikling i profesjonsfelleskap og dialogbasert undervisning. Dessuten er metodikken overførbar til alle fag, sier Bente Voldset, fagansvarlig i matematikk ved Utdanningsetaten i Oslo kommune.
Mer enn en kursrekke
MAM er et toårig løp med 12 samlinger og mellomarbeid, høy grad av samhandling og «trening» som utfordrer lærernes praksis. Deltagerne er aktive i planlegging og gjennomføring av aktiviteter, og øver sammen i et trygt miljø, sammen med veiledere fra Matematikksenteret.
I arbeidet med å rekruttere skoler til MAM, har det vært viktig for Utdanningsetaten å gi et realistisk bilde av hva programmet krever av lærere og skoleledere.
– MAM er på flere måter ulikt «tradisjonelle» kursrekker. I MAM kan man ikke velge å være en passiv deltaker – her blir man utfordret til å samskape og reflektere sammen med andre, og til å prøve ut med elever. Jeg tror måten det er lagt opp på, med å planlegge, gjennomføre og evaluere sammen, gjør lærerne mer trygge på å endre praksis, sier Voldset.
Se film om MAM-programmet i Oslo:
Planlegger for langsiktig effekt
Oslo har kjørt MAM-programmet i fire puljer:
MAM 1 – 30 lærere fra ni skoler (mellomtrinn og ungdomstrinn)
MAM 2 – 20 lærere fra tre skoler (barnetrinn)
MAM 3 – 30 lærere fra tre skoler (mellomtrinn og ungdomstrinn)
MAM 4 – 30 lærere fra åtte skoler (mellomtrinn og ungdomstrinn)
MAM 1 og MAM 2 er avsluttet, og det planlegges oppstart av ny pulje (MAM 5) fra og med høsten 2023. Utdanningsetaten planlegger i tillegg flere tiltak for å sikre en langsiktig effekt av satsingen: De skal blant annet arrangere en fagkonferanse for alle lærere og skoleledere som har deltatt i MAM, og oppretter et nettverk som skal jobbe videre med å implementere metodikken i skolene.
— Dette gjør vi for å bygge en bærekraftig kultur for praksisendring, og sikre at satsingen får ønsket effekt på lang sikt, sier Voldset.