Verksted 12

Silke Lekaus og Magni Hope Lossius
Silke Lekaus og Magni Hope Lossius

Verkstedholdere

Silke Lekaus

Jeg arbeider ved Høgskulen på Vestlandet som blant annet lærerutdanner for studenter i grunnskolelærerutdanningen 1-7 og har holdt en rekke etter - og videreutdanningskurs. Forskningsfeltet er rettet inn mot lærerstudenters læring og argumentasjon i matematikklasserommet. Fra 2018 har jeg særlig arbeidet med flerspråklig matematikkundervisning.

Magni Hope Lossius

Jeg arbeider ved Høgskulen på Vestlandet som blant annet lærerutdanner for studenter i grunnskolelærerutdanningen 1-7 og har holdt en rekke etter - og videreutdanningskurs. Forskningsfeltet er rettet inn mot barnehage, begynneropplæring og lærerstudenters læring. I perioden 2018-2022 arbeidet jeg særlig med å se på hva som kunne gjøres for å undervise matematikk for flerspråklige elever.

Språksensitiv matematikkundervisning - Er vi ferdige med brøk nå, eller kan vi lage oppgaver på andre måter?

Målet med denne workshopen er å øke læreres og lærerutdanneres oppmerksomhet om det flerspråklige matematikklasserommet slik at kunnskapen om flerspråklige elevers læring blir en naturlig del av planlegging av undervisning. Flere studier har vist at språkferdigheter i undervisningsspråket påvirker læringsmulighetene i matematikkundervisningen. Språksensitiv matematikkundervisning søker å innlemme språklæring i matematikklæringen istedenfor å betrakte disse som to adskilte deler. Denne typen undervisning en styrke for flerspråklige elever, men også for enspråklige elever som ikke har et så rikt språk.

Gjennom denne workshopen vil dere få arbeide systematisk med veksling mellom representasjonsformer. Vi ser på ulike aktiviteter for elever på mellomtrinnet og arbeider bevisst med å gi elever anledning til å relatere ulike representasjonsformer til hverandre. Dette gjøres gjennom oppgaver og samtaler, slik at elever kan utvikle sine muligheter til å uttrykke seg fleksibelt. Arbeidsmåten er prøvd ut i Tyskland blant Susanne Prediger og kollegaer. Forskning viser at særlig elever som er flerspråklige og elever som strever i matematikk har gevinst av å arbeide på denne måten.

Vi har skrevet en artikkel om denne måten å arbeide på: Lekaus, S. & Lossius, M. E. H. (2022). Språksensitiv matematikkundervisning. Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 33(3), (s. 10–16)