Program Novemberkonferansen 2024

Meld deg på

Tirsdag 19. november

Klokkeslett Innhold Målgruppe
08.00 - 09.30 Registrering  
09.30 - 10.00

Åpning

Kjersti Wæge

 
10.00 - 10.50

Plenum 1

Matematikksenteret

 
10.50 - 11.05 Pause  
11.05 - 11.55

Plenum 2

Vad är en god och rik matematikundervisning?

Andreas Ryve

 
11.55 - 13.00 Lunsj  
13.00 - 14.20

Delplenum 1

Matematiska samtal, lärares frågor och elevers föreställningar – Rika matematiska diskussioner

Andreas Ryve

S+M
13.00 - 14.20

Storverksted 2

What a Lesson Looks Like in a Thinking Classrooms

Peter Liljedahl

U+Vgs
13.00 - 14.20

Verksted 1

Hva legger du merke til? Å skape et læringselleskap som utvikler forskende lærere gjennom undrende elever.

Pål Harald Hansen og Ine Chatrin Halfdansen Hetty

Alle
13.00 - 14.20

Verksted 2

Åpne opp for kreativ problemløsning!

LAMIS barnetrinn

S+M
13.00 - 14.20

Verksted 3

Matematikkstien - problemløsing, samarbeid og fysisk aktivitet

Monica Rehaug og Anne-Gunn Svorkmo

S+M
13.00 - 14.20

Verksted 4

Hvordan lede og oppsummere en utforskning- og problemløsningsaktivitet slik at elevene når læringsmålet?

Olav Dalsegg Tokle og Astrid Bondø

M
13.00 - 14.20

Verksted 5

Digitale problemløsningshelter

Anja Olsen

M (+U)
13.00 - 14.20

Verksted 6

Inkluderende problemløsing i matematikk - Hvordan ivareta og bygge på dyslektikeres matematiske tenkning

Victoria Dixon Sandberg

M+U
13.00 - 14.20

Verksted 7

Å engasjere elever til å utforske, resonnere og løse problemer

Tor Espen Kristensen

(M)+U+Vgs
13.00 - 14.20

Verksted 8

KI og problemløsning

Mona Nosrati

U+Vgs
13.00 - 14.20

Verksted 9

Problemløsning på videregående skole

Helmer Aslaksen

Vgs
14.20 - 14.45 Pause  
14.45 - 16.05

Storverksted 3

What a Lesson Looks Like in a Thinking Classrooms

Peter Liljedahl

S+M
14.45 - 16.05

Storverksted 4

"Problem Posing" - Hvordan kan vi få elever til å formulere egne problemløsningsoppgaver?

Lisa Steffensen

M+U+Vgs
14.45 - 16.05

Verksted 10

Åpne opp for kreativ problemløsning!

LAMIS barnetrinn

S+M
14.45 - 16.05

Verksted 11

Skal jeg gange eller dele her, lærer?

Ann Kristin Stustad Nybø

S+M
14.45 - 16.05

Verksted 12

Språksensitiv matematikkundervisning - Er vi ferdige med brøk nå, eller kan vi lage oppgaver på andre måter?

Magni Hope Lossius og Silke Lekaus

(S)+M+(U)
14.45 - 16.05

Verksted 13

Utforsking og problemløsing med digitale verktøy

Andreas Haaland og Niclas Roos

M+U
14.45 - 16.05

Verksted 14

Problemløsning gjennom escape room

Thomas Myren Gulowsen

U (Alle)
14.45 - 16.05

Verksted 15

Læreren i problemløsninsprosessen: Hvordan ikke løse problemet?

Eivind Bråtalien og Marte Bråtalien

M+U+Vgs
14.45 - 16.05

Verksted 16

Problemløsning med programmering

Marianne Maugesten og Cathrine Føske Johnsen

U+Vgs
14.45 - 16.05

Verksted 17

Korleis laga eigne, læreplantilpassa problem (til utforsking og problemløysing)?

Håvard Andreassen

U+Vgs
14.45 - 16.05

Verksted 18

Hvordan programmering kan legge til rette for diskusjon og problemløsing i matematikk (og andre fag)

Morten Munthe

U+Vgs
19.00 Middag  

Onsdag 20. november

Klokkeslett Innhold Målgruppe
09.00 - 10.20

Storverksted 5

Problemløsning i Algebra Learning-Teaching Activities

David Reid, Linda Opheim og Elin R. Lid

(S)+M+(U)
09.00 - 10.20

Storverksted 6

Utforsking og problemløsing - to sider av samme sak?

Arne Karlsen Amdal, Anders Sanne og Per Gunnar Østerlie

U+Vgs
09.00 - 10.20

Verksted 19

Tegning som støtte til tanken - Bli med og utforsk kraften i å tegne i matematikk

Mona Røsseland

Alle
09.00 - 10.20

Verksted 20

Kom i gang med matematisk modelering: Rask kognitiv aktivering, 3-akts oppgaver og Fermi-problemer

Pamela Helder Naylor

S+M
09.00 - 10.20

Verksted 21

Bruk av oppdrag i lekbasert matematikkundervisning

Marianne Eskeland og Julie Hvidsten Kristiansen

S+(M)
09.00 - 10.20

Verksted 22

Å undervise brøk gjennom problemløsning

Ragnhild Øksdahl og Kjærand Iversen

M
09.00 - 10.20

Verksted 23

Problemløsningsoppgaver fra UngeAbel - Hvordan bruke disse i matematikkundervisningen?

Marianne Maugesten og Monica Nordbakke

M+U
09.00 - 10.20

Verksted 24

Matematisk minne - en hjelp ved problemløsning i matematikk

Niclas Larson og Kerstin Larsson

M+U+Vgs
09.00 - 10.20

Verksted 25

"Pennydropping", "likes" og matematisk problemløsnig

Sigbjørn Hals

U+Vgs
09.00 - 10.20

Verksted 26

Å undervise tekstprogrammering med oppgavestrenger

Mari Solberg Jensen og Antoine Julien

U+Vgs
09.00 - 10.20

Verksted 27

Vurdering av digitale hjelpemidler i problemløsningsprosessen

Stian Hirth og Ine Saksvik

U+Vgs
10.20 - 10.40 Pause  
10.40 - 12.00

Storverksted 7

Hvor sikker er du på at dette er løsningen på problemet?

Ingunn Valbekmo og Kjersti Pleym Spigset

S+M
10.40 - 12.00

Storverksted 8

Hva er problemet?

Marte Bråtalien

U+Vgs
10.40 - 12.00

Verksted 28

Tekst-knekker'n

Thomas Utvær og Camilla N. Justnes

Alle
10.40 - 12.00

Verksted 29

Tegning som støtte til tanken - Bli med og utforsk kraften i å tegne i matematikk

Mona Røsseland

Alle
10.40 - 12.00

Verksted 30

Bruk av oppdrag i lekbasert matematikkundervisning

Marianne Eskeland og Julie Hvidsten Kristiansen

S+M
10.40 - 12.00

Verksted 31

Hvordan ødelegge en god problemløsningsoppgave?

Signe Holm Knudtzon

M+U
10.40 - 12.00

Verksted 32

En utforskende oppgave i skjæringsfeltet mellom matematikk og mat-og helsefaget

Antje Meier

M+U (Alle)
10.40 - 12.00

Verksted 33

Statistisk usikkerhet - matematikkfaglig læring og personlig dannelsesreise

Christian Salvesen

U
10.40 - 12.00

Verksted 34

Problemløsning med programmering

Knut Skrindo

U+Vgs
10.40 - 12.00

Verksted 35

Åpne opp for kreativ problemløsning!

LAMIS U-Vgs

U+Vgs
10.40 - 12.00

Verksted 36

Fra Eratosthenes til Newton: Hvordan kan historiske matematiske problemstillinger virke som en motiverende drivkraft i undervisningen?

Birte Vestergaard

Vgs
12.00 - 13.00 Lunsj  
13.00 - 13.50

PLENUM 3

Building Thinking Classrooms: Closing the Lesson

Peter Liljedahl

 
13.50 - 14.10 Pause  
14.10 - 15.00

PLENUM 4

Tallene lurer deg!

Helge Thorbjørnsen

 
15.00 - 15.10 Avslutning