Konferansen Matematikk i barnehagen 2021
Viktig informasjon om koronasituasjonen
Det er stigende smittetall i Trondheim, men ingen nasjonale eller lokale restriksjoner på gjennomføring av arrangement. Konferansen Matematikk i barnehagen vil slik situasjonen er nå, bli gjennomført. Vi vil sørge for at smittevern blir godt ivaretatt under konferansen og oppfordrer alle deltagere til å bruke munnbind (ta gjerne med egne munnbind).
Vi tar høyde for at det kan komme endringer på kort varsel. Vi har kontinuerlig kontakt med Trondheim kommune, og dere vil få beskjed om evt. endringer per e-post.
Bidragsytere er både forskere og ansatte i barnehager som deler erfaringer, kunnskap, aktiviteter og ideer som du kan bli inspirert av.
Konferansen består av plenumsforedrag og verksted. Plenumsforedragene er på 30 – 40 minutter. Verkstedene er på 75 minutter, der tiden benyttes til kort presentasjon, men hovedsakelig til aktiviteter. Vi gjør oppmerksom på at det er plass til 30 deltagere på verksted og 80 deltagere på storverksted – og at førstemann til mølla får plass. Håper å se deg der!
Barnehagekonferansen 2021 arrangeres på Scandic Lerkendal, Trondheim, 2. desember. Vi har 200 plasser, så det kan være lurt å melde seg på raskt.
Påmelding er nå stengt.
Pris: kr. 500,- + mva. = kr. 625,-
Studenter får delta helt gratis!
Frist for påmelding 21. november.
Ønsker du å ha en stand, ta kontakt med Randi Håpnes.
Program
Tidspunkt | Innhold | Type | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8:00-8:45 | Registrering og kaffe | ||||||
8:45-9:00 | Velkommen og et åpningsnummer Rom: San Siro |
Pl. | |||||
9:00-9:30 |
Matematiske samtaler i barnehagen m/ Camilla N. Justnes fra Matematikksenteret
Les merMatematiske samtaler og kommunikasjon er avgjørende for barns forståelse og utvikling i matematikk. Barnehagen skal stimulere barns nysgjerrighet, glede og interesse for fagområdet antall, rom og form. Da må barna få delta i matematiske samtaler hvor de får tid og mulighet til å stille spørsmål, tenke, lage egne forklaringer og lytte til andre. I dette plenumsforedraget får du vite mer om hvordan du kan møte barna med engasjement og legge til rette for matematiske samtaler for å støtte barns utforskning, tenkning og utvikling i matematikk. |
Pl. | |||||
9:35-10:15 |
Matematikkundervisning med de yngste i barnehagen m/ Hanna Palmér fra Linnéuniversitetet, Sverige
Les merI prosjektet Educational studies of toddlers’ number sense and emerging arithmetic skills er målet å utdype kunnskapen om hvordan barn i alderen 1-3 år lærer å forstå og bruke tall og telling. I prosjektet har tre førskolelærere og to forskere samarbeidet i tre år for i fellesskap å utvikle og teste didaktiske studier med barnehagens yngste barn. Målet har vært todelt; å undersøke hvordan barns talloppfatning og begynnende aritmetiske ferdigheter gestalter seg og utvikles over tid, og dels å utvikle og teste en undervisning som passer for barn som støtter denne utviklingen. Foredraget er basert på to av undervisningsaktivitetene som gjennomføres i prosjektet. Den ene er basert på den klassiske sangen "An Elephant Balanced". I prosjektet fremføres sangen både med rekvisitter og som et skuespill der barna selv opptrer. Den andre aktiviteten er en boklesingsaktivitet med en spesialdesignet bok for prosjektet som leses med materialer og rekvisitter. Aktivitetene i seg selv er ikke unike i barnehagen – tvert imot – men i prosjektet har vi utfordret og testet potensialet i aktivitetene som matematikkundervisning. Basert på et forskningsperspektiv har vi systematisk studert hva som er mulig å lære når aktivitetene utføres på ulike måter. En teoretisk drevet tilnærming til planlegging og gjennomføring er imidlertid ikke nok for aktivitetene til å bli matematikkundervisning, men her ser vi behovet for førskoleperspektivet, hvordan oversetter førskolelæreren prinsippene til en undervisning som er lydhør overfor de enkelte barns behov og interesser? Det er klart at barnehagelærerens kompetanse til å se det enkelte barn og tilpasse de planlagte aktivitetene slik at hvert barn har de beste mulighetene til å utvide sin kunnskap og erfaring blir uunnværlig. I tillegg er det et operativt perspektiv, hvordan er det mulig å utføre undervisning som når hvert barn i en aktivitet som på mange måter samtidig er åpen og fleksibel, - begrenset og kontrollert. |
Pl. | |||||
10:20-10:40 |
Pause |
||||||
10:40-11:55 |
Verksted i parallelle sesjoner
|
V. | |||||
12:00-13:00 |
Lunsj |
||||||
13:00-14:45 |
Verksted i parallelle sesjoner
|
V. | |||||
14:15-14:30 |
Pause |
||||||
14:30-15:00 |
Språkarbeid relatert til fagområdet antall, rom og form m/ Heidi Sandø og Gunilla Eide Isaksen (Skrivesenteret)
Les merI denne økta vil dere få et innblikk i hvordan barnehageansatte kan jobbe med matematisk språk og begreper gjennom å ha en utforskende tilnærming i samspillet med barna. Vi vil også løfte fram hvordan lek med rim, rytme og estetiske sanseopplevelser kan kobles sammen med barns muntlige- og skriftspråklige utforskning. Gjennom å tilby et rikt språkmiljø med matematiske artefakter for barn i naturlige kontekster, kan også deres nysgjerrighet og gryende matematiske forståelse fremmes. Dette er et praksisnært innlegg som viser gode barnehagepraksiser gjennom bruk av bilder og film. På Skrivesenterets hjemmeside kan dere finne mange spennende ressurser som viser hvordan barnehagen blant annet kan arbeide med språk, lesing, utforskende skriving og digital praksis. Heidi Sandø er universitetslektor ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking (NTNU). Hun har master i barnehagekunnskap. Sandø har lang erfaring fra barnehage og skole. Sandø har de siste årene hatt et spesielt fokus på å lage nettressurser som omhandler overgangen fra barnehage til skole og barnehagens digitale praksis. Sandø har også gitt ut boka Språkarbeid og utforskende skriving i barnehagen (2018) sammen med Iris Hansson Myran. Hun er involvert i store nasjonale satsninger innen språk, lesing og skriving i barnehage og skole. Heidi Sandø har også vært involvert i arbeidet med utvikling av ny rammeplan. Gunilla Eide Isaksen er universitetslektor ved Nasjonal senter for skriveopplæring og skriveforsking (NTNU). Hun har master i førskolepedagogikk og 18 års erfaring fra arbeid i barnehagen som spesialpedagog og pedagogisk leder. Isaksen har hovedsakelig jobbet med barn i aldersgruppen 3-5 år, spesielt med ansvar for førskolegruppen. De siste tre årene har hun jobbet som faglærer i pedagogikk ved barnehagelærerutdanningen i Volda og lærerutdanningen ved NTNU. |
Pl. | |||||
15:05-15:45 |
Matematikk er gøy, engasjerende og vakkert – praktisk og kreativ matematikk sammen med barnehagebarn m/ Rene Beathe Hansen fra Pi-parken
Les merMatematikk finner vi over alt og i alt vi driver med. Det er bare å ta en ekstra titt og bli bevisst over det. Å dekke bordet til lunsj er en hverdagslig ting som går helt av seg selv. Med et matematisk blikk på gjøremålet så finnes det mange ledd og løsninger på hvordan vi skal få det til. Praktisk matematikk, med bruk av spørsmål og samtale er gull verdt for liten og stor. Lekens mangfold er nøkkelen til kreative løsninger på matematiske utfordringer. Virkemidler som musikk, dans og drama er med på å gjøre det hele ekstra spennende. Lek, kreativitet og skaperglede er en naturlig ingrediens og rammeplanen implementeres som på en enkel måte når disse ingrediensene er på plass. Dette vil være et foredrag med praktiske eksempler presentert med hjelp av bilder, film, historier og eksempler vist på scenen. Jeg heter René Beathe Hansen og jobber som pedagogisk leder i @pi-parken i Larvik hvor jeg har jobbet siden august 2019. @pi-parken er Larvik kommunes realfagsavdeling for barnehager. Hit kommer alle skolestarterne i kommunen gjentatte ganger i løpet av siste barnehage år. Hver barnehage flytter inn i @pi-parken en uke av gangen. Barnehagens personal følger barna. Det er kun jeg som er ansatt i @pi-parken og jeg har ansvar for det pedagogiske innholdet og den daglige driften. Jeg har 17 erfaring som pedagogisk leder i ordinære barnehage hvor jeg hovedsakelig har jobbet med aldersgruppen 3-6 år. |
Pl. | |||||
15:45-16:00 | Avslutning og vel hjem |