UH-seminar om matematikk i barnehagen 2021
Seminaret er et tiltak for å bygge opp et sterkt kompetansemiljø om matematikk i barnehagen ved å dele, samarbeide og utvikle kompetanse på tvers av UH-sektoren. På samlingen er det derfor ønskelig at deltagerne også bidrar med presentasjon av pågående forskningsprosjekter og utviklingsarbeid. Dette vil være med på å løfte tema og problemstillinger som er relevante for fagområdet. Fristen for å melde inn bidrag gikk ut 18. februar, men det er fortsatt mulig å melde seg på som deltaker fram til 5. mars.
Seminaret gir i tillegg Matematikksenteret mulighet til å få innblikk i arbeidet som foregår i UH-sektoren, slik at vi kan utvikle ressurser og materiell som treffer målgruppen.
Se film fra UH-seminaret 2020 hvor Professor Douglas Clements (University of Denver) og professor Julie Sarama (University of Buffalo), deltok. De har bidratt mye til forskningen innenfor Early Mathematics:
Fristen for å melde inn bidrag gikk ut 18. februar, men det er fortsatt mulig å melde seg på som deltaker fram til 5. mars. Seminaret vil foregå digitalt. De som har meldt seg på vil motta en Zoom-lenke, mandag 15. mars.
Program 18. mars
10.45 |
Innlogging |
|
11.00 |
Velkommen! Introduksjonsrunde: Vi ber alle være forberedt på å kort presentere seg med navn, tilhørighet, interessefelt, ønsker for samarbeid, en utfordring e.l. |
Programkomite |
Nytt fra Matematikksenteret |
Camilla N. Justnes |
|
12.00 |
Lunsj |
|
12.30 - 16.00 med pauser underveis. Bidrag fra UH-nettverket: |
||
12.30 |
Mediedekning av seksåringenes inntog i skolen |
Eli Haug, USN |
13.00 |
Processes of mathematical inquiry in kindergarten |
Svanhild Breive, UiA |
13.30 |
Barns algoritmiske tekning |
Francesca Granone, UiS |
14.00 |
Gruppediskusjoner om innmeldte problemstillinger om algoritmisk tekning |
Programkomite |
14.40 |
Problemstillinger om bærekraft |
Anette Furnes, HVL |
15.10 |
Pedagogrollen i matematiske situasjoner med de yngste barna |
Vigdis Flottorp og Deepika Vyas, OsloMet |
15.40 - 16.00 |
Teknisk buffer. Avklaringer for morgendagen og vel hjem! |
Program 19. mars |
||
8.30 |
Innlogging |
|
8.45 |
Velkommen! |
Programkomite |
9.15 |
Digitale apper, matematisk engasjement og problemløsingsdiskusjoner |
Tamsin J. Meaney (BARNkunne – senter for barnehageforskning, HVL) |
10.30 - 11.00 |
Muligheter for bruk av brettspill i arbeid med argumentasjon, problemløsning og romforståelse. | Elena Severina, HVL |
11.00 |
Pause |
|
11.15 |
Presentasjon av boka “Mathematics in Early Childhood. Research, Reflexive Practice and Innovative Pedagogy” og de norske kapitlene. Denne boka kom ut i 2020 og er strukturert rundt Bishops seks fundamentale matematiske aktiviteter. I boka er det samlet eksempler på barnehagematematikk fra en rekke land for å hjelpe leserne med å utvide deres syn på matematikk og fagområdets forhold til andre aspekter av livet. Boka tar i betraktning forskjellige pedagogiske tradisjoner og ulike kontekster, og den illustrerer teori gjennom bruk av ekte praksisfortellinger. Boka oppfordrer leserne til å reflektere over egen praksis når de gjennomfører aktiviteter som dreier seg om forklaring og argumentere, telling, måling, lokalisering, designing og lek. Boka er rettet mot barnehageansatte og barnehagelærerutdannere som ønsker å forbedre barnehagebarnas matematiske erfaringer, samt at den gir kunnskap og verktøy for å være støttende stillas for alle barn. |
Oliver Thiel (DMMH), Elena Severina (HVL), Andreas Lade (Gnist Barnehager), Elin Reikerås (UiS), Anne Hj. Nakken (DMMH), Camilla N. Justnes (Matematikksenteret) |
12.15 |
Lunsj (med mulighet for lunsj sammen i grupperom) |
|
13.00 |
Pensum og emnebeskrivelser i barnehagelærerutdanningene Vi har på forhånd laget en oversikt over de ulike institusjonenes pensum og emnebeskrivelser. Vi ønsker å sammen diskutere hva det legges vekt på, hva vi savner, dele erfaringer og synspunkter o.l. |
Programkomite
|
14.00 |
Oppsummering og vel hjem! |
Matematikksenteret |