UH-seminar om matematikk i barnehagen 2020
Seminaret er et tiltak for å bygge opp et sterkt kompetansemiljø om matematikk i barnehagen ved å dele, samarbeide og utvikle kompetanse tvers av UH-sektoren. På samlingen er det derfor ønskelig at noen deltakere kan bidra med presentasjoner av sine pågående forskningsprosjekter, utviklingsarbeid, eller løfte tema og problemstillinger som er relevante for fagområdet.
Seminaret gir i tillegg Matematikksenteret mulighet til å få innblikk i arbeidet som foregår i UH-sektoren, slik at vi kan utvikle ressurser og materiell som treffer målgruppen.
Se film fra UH-seminaret 2020:
Professor Douglas Clements (University of Denver) og professor Julie Sarama (University of Buffalo) er to av verdens mest kjente forskere innenfor Early mathematics. Douglas og Sarama vil bidra med innlegg/verksted på seminaret. De har sammen skrevet flere hundre artikler, bøker, kapitler og øvrige publikasjoner. De har begge bidratt sterkt innen flere områder:
- The learning and teaching of early mathematics
- The development, use, and evaluation of learning trajectories
- Computer applications in mathematics education
- Creating, using, and evaluating a research-based curriculum and in taking successful curricula to scale using technologies and learning trajectories
- Development and evaluation of innovative assessments of mathematics achievement, as well as mathematics teaching
Hvor: NTNU-Lysholmbygget på Kalvskinnet i Trondheim sentrum, torsdag rom LY33, se kartog fredag rom LY51, se kart.
Påmeldingsfrist: 26. februar.
Reise og overnatting dekkes av hver enkelt.
Program, torsdag 5. mars
Tid | Innhold | Hvem |
---|---|---|
11:00-12:00 |
Velkommen! Nytt fra Matematikksenteret |
Camilla N. Justnes |
12:00-13:00 |
Lunsj |
|
13:00-17:00 (med pauser) |
Digitale prøver i matematikkundervisning på BLU.
Diskusjon og refleksjon om Nord Universitet sin nye og uvanlige eksamensform. Presentasjon og diskusjon omkring forskningsprosjekt knyttet til undersøkende matematikkundervisning og overganger i utdanningssystemet. Presentasjon av pågående forskningsarbeid. |
Deepika Vyas og Elena Bøhler Mona Reitan Rosenlund Geir Olaf Pettersen og Monica Volden Reinert Rinvold |
19:30- |
Festmiddag |
Program, fredag 6. mars
Tid | Innhold | Hvem |
---|---|---|
09:00-12:00 |
What are learning trajectories, and how do they connect with play, care, learning and formative development in preschools? |
Douglas Clements og |
12:00-13:00 |
Lunsj |
|
13:00-14:00 |
Felles diskusjon knyttet til foredraget/verkstedet før lunsj. Hva betyr det for oss og vårt arbeid? |
Alle |
14:00-14:15 |
Oppsummering |