Verksted 34
Knut Skrindo har hovedfag i matematisk logikk fra UiO og er lærer i matematikk og programmering ved Oslo katedralskole. Der har han undervist siden 2000. Siden 2005 har Skrindo skrevet lærebøker i matematikk for Gyldendal og er forfatter på Mønster. I 2023 ga han ut boka «Programmering i Python – algoritmer og kode» sammen med Øystein Weider. I tillegg til lærerjobben holder Skrindo kurs i programmering for lærere på vgs og usk.
Problemløsning med programmering
Algoritmisk tenkning kan være en sentral del av en problemløsningsprosess. I dette verkstedet ser vi på eksempler på slike prosesser. Vi ser på hvordan læreren kan bruke programmering og flytdiagrammer for å sikre at elevene har tilstrekkelige forkunnskaper i algoritmene de får bruk for. Vi bruker momenter fra Polyas problemløsningsstrategier, blant annet det som handler om å forenkle og bryte problemet ned i mindre biter, til å svare på hvordan elever kan jobbe systematisk og algoritmisk med et problem. Vi jobber konkret og didaktisk med problemer, i plenum og individuelt.